Friday, August 21, 2009

Ah Kepalaku Masih Berdenyut-Denyut.

Ingatkan pagi ini kepalaku yang berdenyut-denyut sejak petang semalam sudah kebah. Rupanya belum lagi. Ujian kecil dari Allah untuk hambanya yang kerdil ini. Aku pun tidak pasti kenapa petang semalam tiba-tiba sahaja kepala ini berdenyut-denyut, macam lagu dangdutlah pulok. Sebelum maghrib tu, aku gagahkan juga diri ini untuk mandi, bagi sejuk badan. Kot-kotlah boleh kurangkan sedikit denyutan itu.
Lepas mandi, selepas bersiap terus pergi ke Pusat Islam untuk solat maghrib. Kepala masih berdenyut lagi. Angin segar di senja kelmarin masih tidak banyak membantu mengurangkan denyutan itu. Balik rumah selepas solat, terus sahaja makan malam berlaukkan ikan jaket bakar(tempat aku panggil ikan keras ekor) vs sambal belacan. Ringkas tapi cukup menyelerakan. Lepas makan kepala masih berdenyut-denyut. Ingatkan pasal lapar, kot-kotlah angin masuk. Tapi tidak juga. Lepas makan rehat sekejap sementara tunggu Isyak. Hajat dihatinya hendak pergi solat di Pusat Islam. Tapi akhirnya aku terdampar antara lena dan jaga kerana kepalaku masih seperti tadi. Berdenyut-denyut. Entah macam mana tiba-tiba isteriku bersuara. Katanya mungkin pasal makan laksa petang tadi kot. Kebetulan petang semalam aku makan laksa yang isteriku bawa balik dari sekolahnya. Jamuan sambut Ramadhan. Pelik juga, sambut Ramadhan dengan jamuan. No komen. Mungkin banyak sangat "Mak Aji" di dalamnya. Entahlah, itu hanya andaian.
Penadol ada, cuma tak nak ajar sangat memakannya. Bertahan semampu mungkin dan mudah-mudahan ia sembuh sendiri. Lebih kurang pukul 1 pagi lebihlah baru aku terjaga untuk solat Isyak. Masa tu kepala sudah "clear". Lepas itu, aku tidur balik sehingga subuh dan rasanya kepalaku ini dah ok bila bangun tadi, tapi tiba-tiba ia datang semula pagi ini. Lalu kutuliskan cerita ini dalam blogku ini. Perkongsian cerita hidup untuk sesiapa yang sudi membacanya.
Razak Nordin berpesan ; Maka jadilah malam jumaat ini, malam jumaat yang sia-sia. wawawawa..adaz77 komen sikit...malam jumaat yang sia-sia jugok ke..harap-harap tidaklah ye..buat bekal sambut Ramadhan.

3 comments:

adanz said...

hu lama x layan dangdut weh... demo x makan tghari kemarin kan? kene jaga timing makan, kalau dah masuk angin makan pun dia x ilang sebegitu mudah be...

Ibnnordin said...

Kawe suruh komen pasal malam jumaat yang sia-sia tu, ko gano weh

Shamia said...

asyik sia-sia jer mlm jumaat dia...minggu lepas sia2 doh dok gitu?