Tuesday, September 1, 2009

Hari Kedua 203 Jalan Limbat Taman Lela

Seawal pagi sebelum subuh "kejutan" pertama telah berlaku dalam memulakan pagi Ahad yang syahdu itu. Mana tidaknya. Jam belum lagi menunjukkan pukul 5.00 pagi, tapi mak mertua sudah mula kejutkan kami semua untuk bangun bersahur. Kira kejutan jugalah bagi diriku. Kerana sepanjang Ramadhan tahun ini tidak pernah aku dan isteri bersahur seawal itu. Selalunya kami memulakan sahur paling awal pun dalam pukul 5.25. Kurang lebihlah tu. Dalam "kepayahan" itu berjaya jugalah aku habiskan sepiring nasi goreng. Berlauk udang goreng lebihan berbuka maghrib semalam. Syukurlah.

Selepas sahur, bersiap siaga mana yang patut. Bertemankan innovaku, ku memandu sendirian menuju ke surau Nur Khairiah. Tidaklah jauh sangat,lebih kurang 7 minit perjalanan "menggunakan kaki". Cumanya seawal subuh pagi itu tidak berani jugalah aku. Bukan apa, aku sebenarnya fobia dengan anjing. Pengalaman "ngeri" beberapa kali dikejar semasa di Sabah dulu masih belum luput dari ingatan ini. Orang kata, anjing sejenis binatang yang boleh menghidu bau takut yang keluar dari badan seseorang apabila seseorang itu takut. Dan fobia itu menyebabkan bau takutku cepat keluar apabila melihat anjing. Entah betul entah tidak, aku pun tidak pasti.

Seperti biasa subuh itu hanya dipenuhi oleh golongan-golongan veteran. Golongan muda entahlah hilang ke mana gamaknya. Selepas berwirid dan berdoa bersama Imam, ku pulang ke rumah lalu. Lalu ku coretkan catatan : Hari Pertama di Taman Lela, Kamunting ; sementara menunggu anak-anak bangkit dari tidur.

Bila anak-anak semuanya sudah bangun dari tidur dan dalam keadaan belum mandi itu. Aku, isteri,anak-anak serta ibu mertua menuju ke "pasar minggu" Kamunting yang dibuka setiap pagi Ahad. Kalau di Perlis depa panggil "nat"lah kot.

Nama restoran yang agak kabur kerana biasan cahaya



Hidangan bersedia untuk dihabiskan...sup puyuh, daging masak merah, siakap 3 rasa dll

Petangnya kami berbuka di restoran Ala Yala, di pekan Simpang sebelum sampai ke Changkat Jering. Ada nostalgia kata mereka. Entah nostalgia apa. Kenangan mengusik kalbu kot. Bolehlah. Setakat hendak kenyangkan perut "bodoh" ini. Malam itu ku tutup hari kedua di Jalan Limbat Taman Lela Satu dengan solat terawikh secara solo di bilik tengah itu. Dalam kekalutan itu, tidak sempat untuk aku berjemaah di mana-mana surau atau masjid. Rugi tu memanglah rugi kiranya, tapi sekurang-kurang "dapat" jugalah walaupun secara solo. Makmun jemaahku yang selalu itu pula "cuti rehat".


Razak Nordin berpesan ; Kadangkala terfikir juga......

Ditulis dari bilik tepi
D1-1.1 Kuarters PTSS
Arau, Perlis.

2 comments:

adanz said...

sungguh hebat org zaman sekarang kalau dulu menulis menggunakan pena, kalam, pen, bulu ayam tp sekarang kita boleh menambah alatan menulis iaitu keyboard. dan hasilnya, sungguh mengagumkan! korang juga boleh mengatasi masalah tulisan korang yang semacam cakar ayam. dok gitu abe jak?

Ibnnordin said...

YAP....setelah lama "menghilangkan diri" akhirnya adazz muncul jua....huhuhuu