Sunday, September 6, 2009

Istanbul Dan Masjidil Haram, Izinkan Aku Memeluk, Menciummu

Antara Istanbul dan Masjidil Haram. Kedua-duanya baru "bertakhta" seminggu dua ini di hati kecil ini dan aku mula merindui serta memasang angan-angan untuk "memeluk" serta "mencium" kedua-duanya. Paling tidak pun salah satu dari yang dua itu. Moga Allah permudah dan perkenankan "singgahan" baru ini. Aku mula merindui untuk menyambut Ramadhan di Istanbul selepas membaca coretan ini.
Dan malam tadi muncul lagi nama Masjidil Haram. Seperti biasa selepas menunaikan 4 rakaat solat sunat terawikh akan diselangi oleh tazkirah ringkas. Banyak yang disebutkan oleh Ustaz Hasminudin. Di hujung tazkirah malam tadi tiba-tiba munculnya nama Masjidil Haram. Ustaz Hasminudin menceritakan pengalamannya menunaikan solat sunat terawikh di Masjidil Haram. Sehinggakan hujan yang gerimis, renyai serta lebat sekali pun, para jemaah masih bertahan dalam kekusyukkan dan kenikmatan itu. Katanya, ada jemaah yang menggigil tangannya menahan sejuk hujan tapi tidak sesekali berganjak dari tempat solat masing-masing.
Tiba-tiba hati ini menjadi terlalu rindu untuk mengalami sendiri pengalaman menyambut Ramadhan di Istanbul dan Masjidil Haram. Moga suatu hari yang entah bila, Allah permudahkan untukku sampai ke sana.
Istanbul dan Masjidil Haram. Tunggulah kehadiranku untuk memeluk dan menciummu sepuas hatiku.
Rasullullah pernah bersabda ; ertinya
Daripada Mughirah bin Syu'bah r.a. berkata : Rasullullah s.a.w. bersabda :" Sentiasa di kalangan kamu ada golongan yang berjaya(dalam perjuangan mereka), sehinggalah sampai suatu saat yang dikendaki Allah s.w.t..Mereka sentiasa berjaya". HR Bukhari. Dipetik dari 40 Hadis, Peristiwa Akhir Zaman. Susunan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi, Hadis ketujuh. Halaman 24.



Razak Nordin berpesan ; Moga Allah izinkan dengan rahmatNya yang sentiasa melimpah.

2 comments:

Unknown said...

gambar ante berforum ana dah publish kat web..

Anonymous said...

ente hebat lening rupenye Jak.
Jadi ahli panel forum, cayalah