Friday, September 4, 2009

Kisah 1-Hargailah Nikmat Allah Sebelum Ia Hilang

"Ya..sakit apa encik" tanya Dr Zainuddin sebaik sahaja aku duduk di kerusi yang disediakan di sebelah kiri doktor tersebut.
"Telinga saya ni doktor, sakit dan berdenyut-denyut serta rasa tersumbat, seminggu lepas adalah keluar air serta sedikit cecair berwarna kekuningan. Nak kata bernanah, lepas tu takder dah, cuma rasa kurang selesalah. Saya dah dapatkan ubat titik di farmasi" jawapku bersama sedikit kegusaran.
Apa tidaknya. Dalam seminggu ini, ku kira sedikit nikmat pendengaran telah di"tarik" oleh Allah, barangkali atas dosa-dosa yang pernah aku lakukan.
"Mai saya tengokkan" kata doktor tersebut sambil memasukkan satu alat ke dalam lubang telingaku.
" Ooo gegendang telinga pecah ni" sambung Dr Zainuddin sambil melabuhkan punggung di kerusi.
"Haa, gegendang telinga pecah" aku bercakap dengan diri tanpa suara.
Dan aku menyambung dengan pertanyaan ini "Apa puncanya Dr, boleh sembuh kembali ke " soalku sambil mengharapkan jawapan yang baik-baik sahaja.
" Mungkin sebab masuk air atau sebab menyelam, kalau kanak-kanak mungkin boleh sembuh kembali, tapi orang dewasa payah sikit. Mungkin boleh sembuh sekejap, kemudian ia datang kembali jika tidak dijaga dengan betul teruatama masa mandi, jika masuk air ia akan berulang kembali" jawap Dr Zainuddin dalam senyuman menambah gusar dihatiku.
"Kalau gegendang pecah, mana boleh bubuh ubat titik, saya bagi antibiotik, ubat alahan serta ubat tahan sakit" sambung Dr Zainuddin mengakhiri pertemuan singkat kami itu.
Begitulah kurang lebih dialog yang berlaku pada pagi hari sabtu lepas di klinik keluarga Dr Zainuddin di pekan Changlun. Singgah sebentar semasa dalam perjalanan balik ke Kamunting.
Selepas mengucapkan terima kasih, kutinggalkan bilik Dr tersebut dengan jiwa yang sedikit teruji. Ambil dan bayar ubat, terus ke kereta dan meneruskan perjalanan ke Kamunting, Taiping Perak sambil jiwa bermonolog sendirian. Mencari jawapan kepada pelbagai persoalan yang tidak pasti.
Hakikatnya mungkin begitu. Selalunya manusia akan lebih menghargai sesuatu setelah sesuatu itu hilang darinya. Dan mungkin aku salah seorang dari manusia itu.
Semalam ubat-ubat tersebut telah habis dimakan, tetapi telingaku belum menunjukkan tanda-tanda akan sembuh seperti sediakala. Tahap pendengaranku makin menurun tetapi tidaklah sampai hilang terus buat masa ini. Harap-harap masih ada harapan sembuh untuk salah satu nikmat kurniaan Allah yang amat besar ini.
Razak Nordin berpesan ; Ingat pesan Rasullullah s.a.w.
Terjemahannya " Segeralah kamu dahului tujuh perkara ini dengan amal kebajikan ;
* Kemiskinan yang melupakan
*atau kekayaan yang bermaharajalela
*atau sakit yang merosakkan
*atau masa tua yang melemahkan
*atau mati yang menghampakan(persediaan)
*atau dajjal yang paling bahaya untuk ditunggu
*atau hari kiamat dan hari kiamat itu lebih bahaya dan lebih dahsyat dari semua. (Riwayat al-Tirmizi)
Dipetik dari Buku Manusia dan Islam, Jilid 2, Panel Penulis Diketuai Oleh Dr Haron Din. Halaman 33.

5 comments:

Anonymous said...

" Mungkin sebab masuk air atau sebab menyelam,
Mung gi nyelam dlm laut mana tuh,
Pape pun sabarlah Jak.

Anonymous said...

Gambar pale botok tgh tu bakpe pulok,
ke baru sudoh bekam

Rahadzibi said...

Ustaz, sabar na? ujian dari Allah .. Ada hikmah nya InsyaAllah ...

Ibnnordin said...

tq atas maklumat, tapi bahasa om putih tak faham sangat, raha boleh tulung terjemahkan ke...

eMma said...

akum ustaz...sabar la menempuh ujian allah s.w.t...kami doakan semoga ustaz cpt sembuh...amin...