Saturday, September 5, 2009

Sabtu Kali Ini Dan Kejutan Sesudah Zohor

Kiranya hari ini hari minggu yang agak "terisi' sikitlah untuk diriku jika hendak dibandingkan dengan hari-hari sabtu yang sebelum ini. Kutulis "entry" ini selepas balik dari Forum Pemantapan Akidah Belia di Pusat Islam PTSS.
Apa tidaknya, sejak selepas subuh lagi duduk "mengadap" laptop untuk perkemaskan bahan untuk Forum Pemantapan Akidah Belia petang nanti di Pusat Islam PTSS. Program tersebut anjuran bersama Jabatan Belia Negeri Perlis, ABIM dan juga Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin. Pertama kalinya dalam sejarah hidup ini, aku jadi ahli panel forum seperti ini. Harap-harap pengalaman 10 tahun aku dalam bidang pendidikan ini sedikit sebanyak dapat membantu. Kira pengalaman berharga jugalah .
Sebelah pagi, selepas siapkan bahan-bahan mana-mana yang patut. Aku dan isteri serta anak-nak ke pekan Changlun untuk tiga tujuan utama ;
;beli lauk pauk yang sudah kehabisan di pasar Changlun
;ke klinik Keluarga Dr Zainuddin untuk "cek' telinga aku yang masih "kurang sihat" ni. Dapat antibiotik yang lebih "power" serta ubat alahan.
; ke Cmart untuk dapatkan bekalan kering
Dalam pukul 12 tengahari kami selamat sampai ke rumah. Aku kemaskinikan bahan-bahan mana yang patut. Selepas tu solat Zuhur dan bercadang nak lelapkan mata barang sekejap.
Tiba-tiba terdengar suara isteriku memanggil namaku.
"Abang, ada orang ketuk pintu. " masa tu dia tengah siang ikan di dapur.
Tanpa berlengah aku terus ke pintu utama dan terus membukanya. Dalam perjalanan ke pintu aku hanya fikir sendiri mungkin ada sapa-sapa nak hantar juadah berbuka kot. Rupanya bukan.
Bila buka pintu, kejutan rupanya. Mak mertua ngan bapak mertuaku bertandang rupanya. Kali ini "depa" saja nak buat kejutan katanya. Saja tak nak telefon dulu kata mak mertua.
Lepas tu rehat kejap. Sempatlah lelapkan mata barang sebentar. Dalam 4.30 selesai bersiap dan terus ke Pusat Islam untuk solat asar dan seterus ke majlis forum tersebut. Forum tersebut bermula lebih kurang pukul 5.10.
Lebih kurang jam 6.45 petang majlis forum berakhir,terus pulang ke rumah. Sembang beberapa ketika dengan bapa dan mak mertua. Terima kasih buat mereka kerana sudi bertandang ke rumah kami jauh di utara ini untuk melihat cucu-cucu serta berbuka puasa bersama kami. Kira meriah jugalah buka puasa kami maghrib tadi. Syukur pada Allah atas kurniaan rezekiNya yang masih berkekalan.
Razak Nordin berpesan ; Salah satu cara mensyukuri nikmat Allah ialah melalui ibadat yang berterusan kepadaNya. Semoga kekuatan itu terus bersama kita atas anugerah Allah s.w.t. Iktibar untuk yang mahu berfikir.

No comments: