Wednesday, September 2, 2009

Seorang Sahabat Dan Cucurnya

Isnin lepas, dalam perjalanan balik dari Kamunting ke Perlis. Aku singgah sekejap di rumah sahabat lama di Kulim, Kedah untuk mengambil Xango seperti yang dijanjikan . Melalui jalan pintas dari Kamunting ke Kulim agak mencabar. Jalannya berliku. Tetapi lebih baik berbanding sebelum jalan baru siap di bina. Kebetulan lepas sahaja melalui kawasan Pondok Tanjung hujan turun dengan lebatnya. Tapi syukur alhamdulillah, dalam keadaan "merangkak-rangkak itu", kami sekeluarga selamat sampai ke Kulim dalam lingkungan 5.45 petang.


Sempatlah sembang-sembang barang sebentar dengan Yus. Kesempatan ini aku ingin ucapan terima kasihlah kerana "sediakan" kami bekal cucur berlainan jenis itu serta ampau pada anak-anak kami. Ampau dari kami akan menyusul insyaallah. Bolehlah kami jadikan cucur itu juadah berbuka puasa maghrib itu.


Kekangan masa tidak memberi banyak ruang pada kami untuk terus bercerita panjang. Kesempatan lain, Insyaallah. Dalam pukul 6 lebih sikit kami meneruskan perjalanan untuk berbuka di RFC di Laguna Merbok, Sungai Petani. Jalan pintas yang kami pilih, akhirnya tersesat sampai ke Labu Besar kalau tidak silap. Akhirnya patah balik melalui Lebuhraya Kulim-Butterworth seterusnya ke Lebuhraya Utara Selatan menuju Sungai Petani Utara.


Dalam asyik hendak membalas mesej kepada Pengetua Kamsis, terlepas susur singkat untuk ke utara. Sebenarnya ini bukan kali pertama aku terlepas susur kecil itu. Jalannya agak mengelirukan aku kalaupun tidak pada orang lain. Terpaksa terus menuju ke Butterworth dan patah balik ke lebuhraya Utara-Selatan dalam satu kilometer. Dalam kekalutan mengejar masa itu, hampir-hampir berlaku eksiden antara innovaku dengan sebuah motorsikal. Entah dari mana munculnya. Sedar-sedar sudah semakin hampir dengan pintu tempat pemandu sebelah kananku. Syukurlah aku sempat perasan dan sempat mengelak sekadar mampu dalam "kekejutan" itu. Mungkin barakah membaca doa sebelum bertolak kot. Syukur tidak terhingga kepada Allah kerana tidak ada apa-apa yang tidak diingini berlaku.
Dan maghrib itu menjadi saksi untuk kali pertamanya Ramadhan ini kami berbuka dalam Innova di atas lebuh raya lebih kurang 10 km dari destinasi kami di RFC di Laguna Merbok Sungai Petani. Berbuka bersama cucur yang "dibekalkan" seorang sahabat yang lebih mesra di panggil Yus. Terima kasih sekali lagi buat Yus dan isteri Puan Norizan. Pertama kali juga maghrib itu aku makan cucur keledek. Sedap, kata isteriku. Buat Yus, terima kasih daun keladi, lain kali kalau kami datang buatlah lagi. Semoga Allah murahkan rezeki, panjang umur dan permudahkan segala urusan Yus dan keluarga. Ku tutup coretan ini dengan satu pertanyaan buat Yus; bila lagi hendak tambah bini..opssss silap, maksud aku bila lagi Amar nak dapat adik. Puan Norizan jangan marah. Melawak je.
Razak Nordin berpesan ; Hidup ini banyak kemungkinan dan kemungkinan berada di mana-mana. Bersedialah untuk setiap kemungkinan itu.

4 comments:

Anonymous said...

Jak, raya ke 3 SHAMS ade buat perjumpaan di dewan sekolah, kalau ade masa pegi ah.....

Ibnnordin said...

Harap maaf, tahun ni raya kat perak....tahun depanlah kalau ada rezeki

Anonymous said...

Ooooo!!! Rupenye bini mung org Perak.
Raye di Perak hari petama, hari ke 2 balik ah Teganu. Esknya pegi perjumpaan, raya ke 4 balik semula ke Perak, amacam?

Ibnnordin said...

maaf...stail kami raya setempat je...lagipun minyak mahal...keta aku kedarah minyak weh