Thursday, November 26, 2009

Kem Penghayatan Dan Kepimpinan Islam 2009

I
Pertama kalinya Unit Pendidikan Islam dan Moral berjaya mengadakan Kem Penghayatan Dan Kepimpinan Islam 2009 bertempat di PJ Sentosa, berdekatan dengan puncak Puncak Janing, Kuala Nerang Kedah pada 20-22 November 2009. Walaupun saya diamanahkan untuk menjadi Pengarah Program tersebut, tapi sebetulnya saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih banyak-banyak kepada Timbalan Pengarah Program iaitu Ustaz Hasminuddin Hashim yang banyak berkorban masa, keringat serta kepayahan demi menjayakan program tersebut. Ucapan terima kasih tidak lupa saya panjangkan juga kepada semua yang terlibat bermula dari Ketua Jabatan yang turut turun padang. Kem Komander, para fasilitator, AJK-AJK yang terlibat serta semua peserta program.

II
Saya juga diamanahkan untuk mengisi satu slot pada hari terakhir di sebelah paginya. Tajuknya ; Kepentingan melibatkan diri dalam organisasi. Alhamdulillah, saya telah cuba mengupas tajuk yang diberikan dengan cara yang tidaklah terlalu berat. Agak santai tetapi yang penting pada saya ada manfaatnya. Bimbang juga kalau-kalau " yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran". Kalaupun tidak dapat semuanya, tidaklah pula "hilang" semuanya. Semoga ada manfaat walaupun hanya sebesar zarrah sekalipun. Allah akan tetap melihatnya. Itu janji Allah s.w.t.

Ayat 7 dan 8 Surah Az Zalzalah membuktikan.

Maksud firman Allah ;

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya)(7).

Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya
(dalam surat amalnya).(8)

III
Pertamanya ; saya memulakan slot pagi tersebut dengan dua aktiviti bagi menjelaskan kepentingan berorganisasi sebagai set induksinya.

Keduanya ; saya memilih untuk berkongsi tajuk ; Pengurusan Mesyuarat Yang Berkesan. Moga perkongsian ringkas tersebut ada manfaatnya walau sedikit cuma.

Sebahagian gambar aktiviti yang sempat saya lakukan. Gambar "ehsan" tukang gambar. Terima kasih banyak-banyak.


Para peserta yang semuanya "sporting-sporting". Terima kasih banyak-banyak.


Saya agak berisi dari pandangan sisi. Pembiasan cahaya "gamoknya".

Razak Nordin berpesan ; Permulaan  untuk langkah yang lebih panjang dan berterusan.

3 comments:

Anonymous said...

ustaz, cam ne nak qodo` solat?

Anonymous said...

ustaz, cam ne nak qodo` solat fardhu?

Ibnnordin said...

Solat macam biasa , cuma niatkan qado solat yang pernah ditinggalkan. Mudah-mudahan Allah menerimanya. Jika belum jelas, panjangkan ke ajaknordin@yahoo.com.