Thursday, November 19, 2009

Syukur Dalam Sedikit Gundah

Alhamdulillah. Sekali lagi pagi ini saya dengan "sepenuh dan rela hati" ke Klinik Kesihatan Arau untuk melihat keputusan pemeriksaan kesihatan yang telah dibuat tempohari.  Darah untuk diuji telah diambil 2 minggu yang lepas.

Sejujurnya saya katakan. Ada juga sedikit debar di hati. Risau juga "takut-takut" telah "disinggahi" oleh penyakit-penyakit fizikal yang tidak diketahui secara diam.

Nombor giliran 260 terpampang di skrin. Dengan sedikit debar di dada saya masuk ke bilik rawatan untuk berjumpa pembantu perubatan yang bertugas.

"Terserempak" Abe De di muka pintu bilik rawatan . Dan dialog ringkas ini terjadi ;

"Demo keno make ubat". Kata Abe De sambil tersenyum.

"Ya ke". Saya sekadar bertanya. Dan Abe De tidak sempat memberikan jawapan pun.

Saya tambah suspen. Tetapi cuba bertenang seadanya.

"Ya encik, silakan duduk". Kata Pembantu Perubatan tersebut memulakan perbualan ringkas kami.

"Encik kolestrol tinggi ni, 8.8. Kena makan ubat ni. Buku pun kena buka juga ni. Kalau setakat 6 lebih tu kita bagi peluang lagi". Pembantu Perubatan bertugas memberitahu saya dengan penuh tanggungjawab.

"Hati saya ok ke". Saya benar-benar ingin tahu. Kerana hati saya pernah juga dikatakan diselaputi minyak. Hasil ujian darah yang telah dibuat awal 2007 yang lepas kalau tidak silap ingatan.

"Yang lain ok, tapi takperlah, nanti jumpa doktor lain kali. Untuk kali ini saya bagi ubat kolestrol dulu". Katanya mematahkan terus semangat saya untuk bertanya lagi.

"Kalau macam tu takpelah, ikut nasihat perubatanlah". Saya pasrah dan redha.

Hasilnya kali ini saya dapat ini ;


UBAT UNTUK MENURUNKAN KADAR KOLESTROL
(satu jenis je ni-gaya berbeza)



BUKU REKOD UJIAN KESIHATAN





Razak Nordin berpesan ; Makanya 3 Disember 2009 kena jumpa doktor pula jam 2.00 petang. Masih belum terlambat juga rasanya. Pintu-pintu taubat masih terbuka. Insyaallah.

Ingat pesan Rasullullah ; Rebut lima sebelum lima. Salah satunya sihat sebelum sakit. Untuk sehabat-sahabat seusia. Lapangkanlah sedikit masa untuk pemeriksaan kesihatan. Langkah awal yang mungkin berbaloi

No comments: