Saturday, December 19, 2009

Catatan Perjalanan : Dari Ulu Pauh Ke Kota Bharu.

Alhamdulillah. Perjalanan semalam dari Ulu Pauh atau lebih tepat Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin ke Kota Bharu berjalan lancar walaupun hujan berterusan bermula dari Jitra, Kedah sampailah ke hotel penginapan kami yang terletak di tepi sungai Kelantan.

Dalam perjalanan. Singgah sebentar di Jitra di rumah baru Ustaz Yasir sebagai memenuhi undangannya yang bersungguh-sungguh. Terima kasih atas undangan dan layanan yang istimewa. Terima kasih juga kerana bekalkan kami satay untuk di makan sepanjang perjalanan.

Hujan yang tidak berhenti-henti turun sepanjang perjalanan itu menyebabkan kami pula tidak berhenti dan singgah di banyak tempat kecuali untuk solat di sebuah masjid di Tanah Merah. Sehinggakan makan pun dalam Innova sahaja. Tapi syukur alhamdulillah kerana semuanya selamat dari awal hingga ke destinasi yang di tuju.

Cumanya. Perjalanan dari Grik ke Jeli agak mendebarkan juga. Hujan yang masih bercucuran menjadikan jalan menjadi agak licin dan juga kabus yang sederhana tebal sedikit sebanyak memendekkan jarak pandangan pemanduan.

Sesampai di hotel penginapan pula, mencari tempat "parking" menjadi satu masalah juga. Sempat jugalah "tawaf" keliling hotel sebelum mendapat "parking" di lokasi paling strategik saya kira. Di hadapan "lobby".

Keletihan menyebabkan kami tidak ke mana-mana selepas masuk ke bilik hotel. Makan apa yang ada dari bekal yang masih berbaki.

Kalau adapun "sedikit terkilan" mungkin kerana beberapa perkara ;

1. Tiada panduan telefon di bilik hotel untuk menghubungi "housekeeping" dan mana-mana bahagian. Bila tekan nombor kosong tiada yang jawap pula.

2. Berdasarkan dialog ini setelah saya mendailkan nombor "direct line" hotel melalui telefon peribadi saya. Setelah selesai suara dihujung telefon memperkenalkan diri.

Saya memulakan dialog maghrib semalam "Assalamualaikum, boleh saya tahu nombor telefon "housekeeping".

"Maaf en, memang tak ada nombor telefon "housekeeping" tu. Ada apa En, telefon kami, tekan nombor  kosong kami akan bagitau "housekeeping".(dalam hati berkata, eh baru sekejap telefon tak ada pula orang jawap pun)

"Oooo( dalam hati berkata, pelik juga hotel ni) , saya nak mintak tuala dengan tisu". Kata saya ringkas sahaja.

"Maaf En, tisu kami boleh hantar sekarang, tapi tuala pukul lapan baru sampai". Suara di hujung talian memberitahu.

"Okey, (dalam hati berkata lagi, lagi sekali pelik hotel ni) terima kasih". Saya cuba meringkaskan perbualan yang sedikit mengguriskan perasaan itu.

3. Tiada kerusi untuk "lepak-lepak" kecuali sebiji "kerusi meja solek" sahaja.

Razak bin Nordin berpesan ; "Pandangan pertama" yang kurang menggamit rasa cinta. 

4 comments:

anN said...

haha..pelik.. sllu nye hotel murah pun mst sedia kan towel sume.. ish2.. servis terok..

Olak said...

hotel tepi sungai kelantan?
macam hotel river view jerk..hehe

Ibnnordin said...

Maaf..nama dirahsiakan demi menjaga nama baik hotel tersebut...masih ada simpati.......

adanz said...

lor... kata goh sgt? takleh jadi Ridel nih... kene g Riverview gok weh!

Share/Bookmark