Saturday, February 13, 2010

Pagi Sabtu 13 Februari.

Pagi Sabtu 13 Februari 2010.

Sekitar kuarters pensyarah Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Arau Perlis sunyi dan sepi.

Barangkali atas dua sebab ;

Pertama  ; Ada penghuni-penghuninya yang mengambil kesempatan pagi minggu seperti ini untuk menyambung tidur sesudah subuh tadi.

Keduanya ; Ada juga yang mengambil kesempatan untuk balik ke kampung halaman melawat orang tua, sanak saudara dan sebagainya.

Kerana cuti umum tahun baru cina akan berlanjutan sehingga hari selasa depan.

Semuanya sebahagian nikmat hidup hendaknya.

Cuma adakalanya dinikmati dengan cara yang berbeza dan berlainan untuk berbeza manusia juga.

D1-1-1 juga separuh sunyi.

Cumanya sesekali kesunyiaan itu disulami dengan tangisan anak-anak dengan pelbagai ragam serta karenah dan juga "suara" dari saluran Astro ceria 611. Saluran wajib "24 jam" setiap hari minggu.

Hati dan perasaan saya sedikit terusik dalam separa kesunyian dan kesepian ini.

Bukan apa.

Cumanya.

Terkadang diri ini terfikir juga, apa indahnya hidup jika kita terlalu mencari perbezaan sesama insan. Akhirnya jurang yang terbina semakin meluas dan melebar. Entah bila pula akan bercantum titik temunya.  

Realiti yang terpapar dan terjadi seolah-olah manusia lebih suka dan teruja melihat orang lain menderita dalam hidup ini.

Secara peribadi saya tidak suka hidup dalam "kekalutan dan kontroversi". Dan tiada untungnya bagi hidup saya dulu, kini dan selamanya.

"Untungnya" bagi saya mungkin ;

Tidur malam yang sentiasa terganggu.
Tekanan darah semakin naik.
Dada pula semakin "sesak".
Kepala sentiasa pening dan sakit-sakit.
Leher sentiasa tegang dan "terbeban".
Dan hidup ini hanya penuh kebencian.

Orang lain. Itu saya tidak tahu.

Ini hanya gelodak rasa jiwa saya. Saya tuliskan di sini mengikut firasat saya sendiri. Apa yang sedang saya perhati dan rasakan dalam jiwa sedar saya.

Dan sekejap lagi, kami sekeluarga akan bertolak ke Kamunting, Taiping untuk "menghabiskan" cuti hujung minggu ini.

Semoga semuanya berjalan dengan lancar dan selamat.

Mudah-mudahan ianya sedikit sebanyak meredakan gelodak jiwa dan tekanan yang ada.

Melihat alam ciptaan Allah s.a.w. yang indah-indah insyaallah boleh mendamaikan jiwa yang sedikit resah.

Razak Nordin berpesan ; Selamat bercuti dan berhujung minggu buat sahabat-sahabat yang mengenali diri ini. Adakalanya kita perlu mencari "kebahagiaan sendiri" dengan cara kita dalam hidup ini tanpa menyusahkan sesiapa pun. 

No comments: