Monday, March 29, 2010

Seorang Manusia Bergelar Hamba.

Saya menerima apa yang telah terjadi sebagai takdir. Kerana saya seorang manusia bergelar hamba. Akur dengan kehendak Allah s.w.t. yang Maha Berkuasa.

Pagi tadi.
Dalam keadaan kesihatan diri yang masih kurang menentu, saya gagahkan jua diri ini untuk melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya sebaik mungkin. Dan seperti biasa saya akan "mengusung" laptop dan LCD projector untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berjalan. Menyahut saranan.

Tetapi pagi tadi lain pula jadinya dan ini kali pertama ia berlaku. Plug di dalam kelas yang digunakan pagi tadi tidak berfungsi seperti yang sepatutnya. Kesihatan yang kurang baik menyebabkan saya mengambil keputusan mengubah lokasi kebiasaan asalnya di tingkat 4 ke tingkat 2 di bangunan yang berlainan. Dan akhirnya saya jadi mangsa keadaan. Tidak berbaloi kata orang sekarang.

Semuanya menjadi "lemas, terbantut dan menyakitkan hati". Kesempurnaan yang dihajati menjadi "kecacatan" yang tidak dirancang. Mempositifkan apa yang telah berlaku sedapat mungkin supaya tidak menganggu "mood" yang sememangnya sudah cukup melantai. Komitmen saya adalah memberikan yang terbaik setiap kali memasuki kelas. Dan apa yang berlaku tadi sedikit sebanyak mengganggu juga jiwa dan perasaan saya. Dan selalunya ia mengambil masa untuk sembuh. Itulah antara masalah dengan diri saya. Ketidakpuasaan yang menderitakan jiwa dan perasaan sendiri. Mungkin ia tidak berlaku kepada semua orang tetapi takdir itu berlaku kepada diri saya. Apa yang mampu saya lakukan?

Akhirnya saya menjadi tidak puas dan mungkin para pelajar pun tidak puas juga.

Kepada semua pelajar DSK 4. Maaf atas apa yang terjadi. 

Razak Nordin berpesan ; Kekurangan tidak diminta tetapi adakala ia berlaku dengan hikmat yang jelas nyata ataupun tersembunyi di sisi Allah s.w.t. Untuk mengajar kita semua. Manusia yang serba kekurangan.

1 comment:

Unknown said...

salam... ustaz..
kita sebagai manusia da terhabis baik merancang untuk berikan juga yg terbaik....

tetapi Allah jua yang menentukan...

sesungguhnya ade hikmah disebalik apa yg terjadi...

betul..

WAN SHAH ITHNIN BERPESAN; KALAU KAU MENJADI AKU, AKU YAKIN KAU AKAN BERPUAS HATI...

hhehehehe....