Friday, April 30, 2010

Berubah : Pilihan Atau Keperluan Dan Kemestian

Saya tidaklah mempunyai banyak wang, duit atau "pitis".  Tetapi saya mempunyai sekurang-kurangnya empat akuan bank yang berlainan yang masih aktif. Hanya satu yang mempunyai "adalah sikit-sikit" di dalam akaunnya, sementara tiga yang lain hanya setakat hidup segan sahajalah.

Pertama : Akaun Bank Simpanan Nasional
Kedua    : Akan Ambank
Ketiga    : Akaun Maybank
Keempat: Akaun Bank Islam

Dan setiap satunya mempunyai sebab dan musabbab yang berbeza kenapa saya membuka akuan di bank-bank berkenaan.

Dan rasanya tidak perlulah saya ceritakan semuanya di sini.

Hanya satu.
Akaun Ambank terpaksa dibuka juga kerana elaun KPLI semasa saya membuat Diploma Pendidikan di Maktab Perguruan Kuala Terengganu dulu hanya dibayar melalui Ambank sahaja. Mahu tidak mahu, saya terpaksa membukanya juga walaupun jumlah banknya tidaklah banyak pada ketika itu di banyak tempat juga. Dan saya mengalami banyak "kepayahan" juga kerana pembayaran gaji pun saya menggunakan akaun Ambank juga semasa mula-mula bekerja di Sabah dahulu sehinggalah kini.

Mungkin pada masa itu tahap keyakinan orang ramai kepada keupayaannya masih di tahap rendah. "Kemalasan" saya untuk mengubah-mengubah benda-benda yang "kecil-kecil" menyebabkan saya terus bertahan dengan Ambank. Dan sehingga hari ini. Saya rasa berbaloi atas beberapa sebab. Antaranya saya tidak perlu beratur panjang setiap kali berurusan di kaunter atau di mesin pengeluaran wang. Barangkali kerana penggunanya tidaklah ramai. Persepsi saya sahaja.

Dari Terengganu, terus ke Kota Kinabalu, Sabah, kemudian ke Jitra, Kedah dan kini di Arau Perlis. Itulah antara yang telah dan pernah saya alami. Cuma sejak akhir-akhir ini, wujudnya mesin-mesin pengeluaran Ambank di banyak 7-Eleven banyak memudahkan pengguna-pengguna setia Ambank seperti saya. Akhirnya kesetiaan saya berbaloi juga rasanya. Bermula dengan pandangan sebelah mata.

Zaman Sudah Berubah.
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Ambank kerana telah meningkatkan kualiti perkhidmatannya dalam proses pemindahan wang melalui "internet banking" antara bank yang berlainan.  Selalunya ia akan mengambil masa sehari untuk dipindahkan ke bank berlainan tersebut. Itu pun jika pindahan tersebut dilakukan sebelum tengahari pada hari berkenaan. Jika pindahan itu dilakukan di sebelah petangnya, maka pindahan itu akan "masuk" ke akuan pihak ketiga dua hari berikutnya. Cuma saya tidak teliti sangat "sempadan masa" antara pagi dan petang tersebut.

Tetapi apa yang saya alami pada hari Rabu tiga hari yang lepas sungguh menggembirakan saya kerana ia banyak memudahkan kerja-kerja saya. Pindahan wang dari bank ke bank yang saya mempunyai kepentingan selain Ambank adalah antara rutin bulanan saya walaupun tidaklah banyak. Antaranya, pindahan ke akaun Bank Islam untuk memudahkan pembayaran hutang Kad Kredit dilakukan. Walaupun tidak dipindahkan terus seperti pindahan dari bank ke bank yang sama. Tetapi sekurang-kurangnya saya tidak perlu lagi menunggu keesokan harinya untuk menggunakan wang di Bank Islam tersebut untuk melangsaikan bayaran-bayaran tertentu melalui "internet banking" dari akuan Bank Islam. Dipindahkan sebelah paginya dan apabila saya menyemak akuan Bank Islam sekitar jam 8 hingga 9 malam pada hari yang sama, wang tersebut telah pun "dipindahkan".

Saya harap apa yang telah terjadi itu bukanlah suatu kebetulan. Tetapi suatu peningkatan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan kepada para pelanggannya. Yang masih setia seperti saya ini.

Dan kira berbaloilah juga kesetiaan saya itu barangkalinya.

Razak Nordin berpesan ; Dalam dunia penuh persaingan ini, perubahan mungkin bukan lagi satu pilihan tetapi suatu keperluan dan kemestian jika ingin terus releven dipersada. Tahniah Ambank!!!.

No comments: