Thursday, April 22, 2010

Hajat Merungkai Pantang

Semuanya bermula secara tidak sengaja.
Apabila minggu lepas saya "tertengok" dan mengikuti rancangan Warung Kita di Astro walaupun sudah hampir di penghujung rancangan.

Dan kebetulan pula episod tersebut dirakamkan di Kuala Terengganu. Apa yang saya sempat "menikmatinya" ialah Farouk dibawa oleh seseorang dari Terengganu untuk menjamu selera di "keda ikang bako Pok Rosid" di Bukit Tunggal.

Menunya ;
Ikan merah bakar
Sotong bakar
Nasi putih
Acar.

Saya tertarik benar dengan sotong bakar yang dipersembahkan.
Sudah lama benar rasanya saya berpantang dari memakan makanan yang mengandungi kolestrol dan "pecoh liur" saya bukan sedikit melihat Farouk dan rakannya itu meratah sotong bakar ala Terengganu tersebut.

Dan petang tadi, saya dengan "penuh rasa berdosa" akhirnya telah melanggar pantang tersebut. Untuk penyedap hati, saya katakan pada diri sendiri "sekali sekala apa salahnya".

Sotong yang sedang dibakar...cara moden tanpa menggunakan arang..rasanya mungkin berbeza.
Dah pun masak..Bismillah semua.

Razak Nordin berpesan ; Hanya sesekali. Mengubat rindu.

No comments: