Friday, June 18, 2010

Larangan Berbual Semasa Makan ; Taboo Atau Realiti

Maaf.
Ketegangan leher yang masih berlarutan ini tidak mengizinkan saya untuk mengulas panjang tentang tajuk ini.

Walaupun begitu, sebagai permulaan, saya merasakan bahawa ada "keperluan segera" untuk mendapatkan beberapa artikel "yang bersanad" berkaitan bagi tujuan rujukan dan penilaian bersama. Saya gagahkan diri jua, mudah-mudahan ada manfaatnya untuk kita semua walaupun hanya sedikit cuma.

Seingat saya, semenjak kecil, "kami", saya dan mungkin juga anda selalu diberitahu dan diajar oleh orang-orang tua supaya jangan bercakap-cakap semasa makan. Tidak baik katanya.

Allah s.w.t. murka.
Nabi pun s.a.w. pun melarangnya.

Dalilnya.
"Kalau orang tua-tua cakap dengar jelah, jangan banyak soal", antara ayat popular yang tidak pernah "dianugerahkan" itu.

Dan sebagai kanak-kanak, dengar dan patuh dengan kata-kata orang-orang tua adalah pilihan terbaik  ketika itu. Dan saya menerima dan memegang kebenaran itu agak lama juga sehinggalah beberapa ketika dahulu saya terjumpa satu artikel yang mengatakan bahawa Nabi s.a.w. menganjurkan berbual-bual semasa makan berjemaah kerana ia boleh mengeratkan kasih sayang antara ahli keluarga dan sesiapa sahaja yang bersama semasa makan-makan itu. Logik akalnya ada walaupun bukan semua perkara agama boleh menggunakan logik akal manusia.

Sayangnya saya sudah terlupa di manakah saya pernah terbaca secara tidak sengaja itu. Dan bermulalah pegangan saya terhadap nasihat orang-orang tua itu mula longgar sedikit-sedikit. Sambil-sambil saya mencari kebenaran tentang perkara tersebut.

Bersama ini saya "kepilkan"  beberapa sisipan dari blog-blog yang telah mengemukakan dalil-dalil yang dirujuk bagi menguatkan hujah masing-masing.

Tidak semestinya anda mesti menelan bulat-bulat hujah-hujah yang diberikan tetapi sekurang-kurangnya ruang perbincangan terbuka kepada perkara kecil tapi BESAR ini.

Supaya terlerailah masalah kecil tapi BESAR ini :-Larangan Berbual Semasa Makan ; Taboo Atau Realiti.

Sisipan 1
Bercakap ketika makan
Dalam al-Adzkar, Imam Nawawi mengatakan, "Dianjurkan berbicara ketika makan. Berkenaan dengan ini terdapat sebuah hadits yang dibawakan oleh Jabir ra sebagaimana yang telah kami kemukakan dalam "Bab memuji makanan". Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam kitab al-Ihya mengatakan bahwa termasuk etika makan ialah membicarakan hal-hal yang baik sambil makan, membicarakan kisah orang-orang yang shalih dalam makanan." (al-Adzkar hal 602, edisi terjemah cet. Sinar baru Algen Sindo)

Menurut al-Hafidz dan Syaikhul Islam Ibn al-Qayyim rh, pendapat yg benar ialah Nabi saw bercakap dan berbual semasa makan. Dalam kitabnya alZaad (2/397), ada kalanya Nabi bertanya apakah menu pada hari ini dan memuji menu tersebut (HR Muslim: 2052), ada kala Nabi saw mengajar adab dan susila makan kepada kaum keluarganya (HR alBukhari: 5061) dan ada ketika Nabi sentiasa menggalakkan tetamu beliau supaya menambah laukpauk dan minuman (HR alBukhari 6087). Adalah tidak benar meja makan menjadi tempat yg kaku dan senyap sepi dari perbualan.

Sisipan 2
Anjuran makan sambil bicara

Selama ini, di sebagian daerah bila ada orang makan sambil bicara dianggap tabu. Sudah saatnya anggapan demikian kita hapus dari benak kita, sunnah Nabi menganjurkan makan sambil bicara. Hal ini bertujuan menyelisihi orang-orang kafir yang memiliki kebiasaan tidak mau berbicara sambil makan. Kita diperintahkan untuk menyelisihi mereka dan tidak menyerupai mereka dalam hal-hal yang merupakan ciri khusus mereka.

Ibnul Muflih mengatakan bahwa Ishaq bin Ibrahim bercerita, “Suatu ketika aku makan malam bersama Abu Abdillah yaitu Imam Ahmad bin Hanbal ditambah satu kerabat beliau. Ketika makan kami sedikit pun tidak berbicara sedangkan Imam Ahmad makan sambil mengatakan alhamdulillah dan bismillah setelah itu beliau mengatakan, “Makan sambil memuji Allah itu lebih baik daripada makan sambil diam.” Tidak aku dapatkan pendapat lain dari Imam Ahmad yang secara tegas menyelisihi nukilan ini. Demikian juga tidak aku temukan dalam pendapat mayoritas ulama pengikut Imam Ahmad yang menyelisihi pendapat beliau di atas. Kemungkinan besar Imam Ahmad berbuat demikian karena mengikuti dalil, sebab di antara kebiasaan beliau adalah berupaya semaksimal mungkin untuk sesuai dengan dalil.” (Adab Syariyyah, 3/163)
http://muslim.or.id/akhlaq-dan-nasehat/adab-adab-makan-seorang-muslim-6.html
Sekecil mana pun, semoga ada manfaatnya.

Razak Nordin berpesan ; Ada "benda" kecil yang pernah memusnahkan manusia. Seekor nyamuk kepada Raja Namrud dan nyamuk aedes penyebab penyakit denggi yang telah meragut banyak nyawa manusia.

No comments: