Tuesday, July 20, 2010

Capati Dan Susu Lembu Pak Awang

Semuanya gara-gara gangguan mimpi tidur  siang atau malam yang semakin menjadi-jadi semenjak akhir-akhir ini.

Semacam semakin tidak terkawal tanpa mengetahui akar punca masalah besar yang masih berlarutan dan beruntaian itu. Sudahnya setiap kali bangkit dari tidur, saya kepenatan, keletihan dan segala macam rasa lagi. Sepatutnya berehat semasa tidur bertukar menjadi "bekerja" semasa tidur.

"Cubalah minum susu", itu antara cadangan dari rakan-rakan yang mungkin ada sedikit simpati apabila saya "membebel" berkongsi penderitaan itu.


Kata orang minum susu sebelum tidur boleh menambah kenyenyakan tidur. Entahlah.

Sebagai manusia yang mempunyai tandatangan senget ke kanan, saya mungkin tergolong dalam kelompok yang suka dan mudah mencuba serta mudah juga dipengaruhi dalam sesetengah perkara.

"Kembara" Mencari Susu Lembu

"Tuan Susu"

Selepas solat fardhu Isyak malam tadi.
Saya bersama dua anak "mengembara" mencari susu lembu di Gerai Capati Pak Awang  di Pekan Kodiang. Bahasa perpatah menyebutkan "menyelam sambil minum air". Selepas membeli puting-puting susu untuk anak-anak di Pekan Pauh, saya memandu ke Pekan Kodiang dengan satu "cita-cita" sambil melayan perasaan yang bercampur-baur itu. Mendapatkan susu lembu di Gerai Capati Pak Awang. Anak-anak saya biarkan "beraksi" sesuka hati mereka. Janji jangan terjun kereta sudah.

Alhamdulillah.
Mungkin sudah rezeki saya. Seperti dijangka, susu tersebut ada dan "alang-alang menyeluk pekasam", saya belikannya sebanyak 2 bungkus. Harganya, RM 2 untuk segelas atau sebungkus. Di"order" bersama sekeping capati serta seketul ayam bermasak kari.
Sesampai di rumah, sambil "menahan" bau-bau yang selayaknya bagi susu lembu, saya gagahkan diri untuk "menelan habis" segelas pertama susu tersebut.

Hasilnya.
Wallahua'lam.
Saya tak perasan pulok.

Insyaallah. Malam karang, saya akan cuba segelas lagi. Jika ada perubahan dan kesan positif. Bolehlah mendapatkannya lagi untuk dijadikan minuman harian.

Kepada sesiapa yang berminat ingin mendapatkan susu lembu.
Sepengetahuan saya.
Gerai tersebut dibuka pada waktu malam sahaja.

Lokasinya.
Berhampiran satu-satunya lampu isyarat di Pekan Kodiang.
Tiada duanya.

Razak Nordin berpesan ; Sesiapa yang ada penawar, sudi-sudilah untuk berkongsi ke arah hidup yang lebih menceriakan. 

No comments: