Friday, September 10, 2010

Cuit-Cuit Di Pagi Syawwal 1431H







Alhamdulillah dan tahniah.

1 Syawwal 1431H tiba jua.

Kepada umat Islam yang berjaya menghabiskan puasa Ramadan pada tahun ini dengan "sebenar-benar" puasanya. Moga segala puasa tersebut dapat dipersembahkan kepada Allah SWT dalam keadaan yang paling sempurna.

Tahniah juga kepada umat Islam yang tidak pernah meninggalkan solat terawih serta dapat menyempurnakan ibadat-ibadat sunat yang lain juga. Pahala sunat yang dikatakan seumpama pahala ibadat wajib kerana mulianya Ramadan itu. 

Saya pun ada menerima ucapan melalui SMS sempena 1 Syawwal ini.

Mengucapkan "Selamat Menyambut Hari Raya" dengan pelbagai bunga bahasa yang indah-indah semuanya. Gembira dan seronok-seronok semuanya.

Banyaklah juga.

Ada yang saya kenal penghantarnya. Dan ada juga yang ucapannya tanpa saya tahu siapakah penghantarnya. Kepada semua telah menghantar ucapan, sama ada yang memperkenalkan diri atau tidak, terima kasih atas ingatan dan doa kalian. 

Kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua yang telah menghantar SMS serta semua umat Islam yang mengenali diri ini.  

Tanda lahiriahnya, "semua" orang seronok dan bergembira.

Macam-macam acara juga diadakan tanda seronok dan gembira menyambut hari raya.

Rasanya tidak perlulah saya senaraikan satu persatu di sini. No komen, kata orang putih.

Cuma nak cuit sikit. Seronok pasal apa ye?

Gembira dan seronok kerana berjaya berpuasa dengan sebenar-benar puasa serta berjaya juga menyempurnakan ibadah-ibadah yang lain dengan jayanya sepanjang Ramadan yang baru melabuhkan tirainya.

Atau.

Seronok kerana tidak perlu berpuasa lagi. Boleh makan dan minum semahunya serta boleh melakukan perkara-perkara yang "dilarang sementara" di bulan Ramadan sebelum ini.

Atau.

Entahlah. Orang seronok, kita pun tumpang seronok juga.

Apa-apa pun.

Hendaknya kita semua berada di "lorong yang betul". Tak gitu? 

Begitulah hendaknya.

Kuala Kangsar@ Sungai Perak Resort(Awan Bayu).

Razak Nordin berpesan ; Cuit-cuit di pagi Syawwal 1431.

No comments:

Share/Bookmark