Friday, October 22, 2010

Mereka Insan-Insan Istimewa







Telah ditakdirkan.

Menjelang pertengahan Sesi Jun 2010, saya telah mengambil alih satu kelas dari seorang kawan yang terpaksa bercuti dan berehat panjang atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Khasnya bagi kursus AK 104 Bahasa Melayu 1 untuk pelajar-pelajar KHK 1.

KHK adalah singkatan kepada Kemahiran Khas.  Mereka ini pelajar-pelajar istimewa. Berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat 'sepenuh'nya.

Pertama kali dan ia suatu pengalaman baru serta berguna untuk saya. Saya yang tiada langsung asas bahasa isyarat dibantu oleh dua orang juru bahasa isyarat secara bergilir-gilir iaitu Encik Fadhli dan juga Cik Ros. Terima kasih untuk mereka berdua kerana banyak membantu saya untuk berkomunikasi dengan para pelajar sepanjang tempoh tersebut.

Sejujurnya, saya seronok bersama mereka. Sekurang-kurangnya sehingga kelas yang terakhir pagi tadi.

Pendek kata, mereka tiada masalah. Kecuali masalah pembelajaran yang sesuai dengan kemampuan dan tahap mereka.

Tiada masalah ponteng kelas.
Tiada masalah bercakap-cakap semasa kelas berlangsung.
Tiada masalah bising-bising.
Tiada masalah datang kelas lambat.
Tiada masalah menghantar tugasan lambat.
Tiada masalah ingkar arahan.

Mereka adalah ;

Azhar.
To.
Amirah.
Phun.
Fatin.
Wirda.
Afzan.
Ain.
Diana.

Berdasarkan pengalaman saya, pelajar-pelajar ini tiada masalah tiru dan cubaan meniru semasa sebarang kuiz yang dijalankan walaupun jarak kedudukan antara mereka membolehkan mereka untuk jeling-menjeling.

Mudah kata. Mereka terlalu jujur. Sekurang-kurangnya dalam perkara yang saya sebutkan di atas.

Candid-candid semasa kuiz 3 pagi tadi.

Bersama Encik Fadhli yang banyak membantu saya. Wirda, Diana, Afzan dan Ain.

Fatin, Amirah dan Phun. Khusyuk menjawab.

Azhar dan To. Dua-duanya pelajar lelaki dalam kelas ini.
Ain dan Afzan dari pandangan depan.

Razak Nordin berpesan ; Buat mereka, selamat maju jaya. Insyaallah, bahagia dunia dan akhirat. Cemerlang dunia, cemerlang jua di akhirat.

No comments: