Monday, November 1, 2010

Berubahkah Kerikil Menjadi Salju






Asy-Syahid al Imam Hasan al Banna menyatakan : 

"Mari kita saling bantu-membantu dalam persoalan yang telah kita sepakati bersama dan saling maaf-bermaafan dalam persoalan yang kita perselisihkan. Sesungguhnya jamaah yang kuat dalam membela Islam itu jauh lebih baik daripada yang lemah dan menguatkannya jauh lebih baik dari melemahkannya." 

Kebenaran yang sama itu bukanlah dimaksudkan sebagai lawan kekeliruan-beberapa kebenaran yakni hak sebagai lawan dari kebatilan dan kesesatan.

Usaha yang dipergunakan dalam membentuk generasi baru adalah mewujudkan keperibadian yang benar tentang masyarakat Islam di kalangan kaum Muslimin seperti yang dicipta oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Antara caranya ialah meluruskan tingkah laku, pemikiran dan cara hidup, kemudian memdidik diri untuk itu. Semboyan yang kita sentiasa nyatakan ialah : Perbaiki dirimu dan ajak orang lain untuk itu.

Sesama kita hendak berbaik sangka dengan orang yang sama berjuang setujuan seperti perjuangan kita. Tidak akan menutup mata terhadap nilai pengalaman yang telah ditempuh oleh orang-orang yang mendahului kita dalam perjuangan membela agama ini. 

Razak Nordin berpesan ;  Kupasan asal oleh Abdul Muta'al Al Jabari. Disunting oleh Syeikh Fakharuddin Mohammad Taha.

No comments:

Share/Bookmark