Monday, November 8, 2010

Saya Rindu Bakso







Kali ni cerita ringan-ringan sahajalah.

Sembang pasal makan-makan.
Pasal Bakso.
Perkara yang kebanyakan orang suka.
Perkara yang tidak sensitif macam politik, agama dan perkauman.

'Unlike'.

Pasal Bakso. 'Like'

Rindu sesangat kat Bakso ini.

Rindu sangat nak 'merasai' lagi.

Pertama kali saya kenal Bakso masa bekerja di Politeknik Kota Kinabalu dari tahun 1999 hingga 2003. Walaupun banyak kedai makan yang menawarkan menu Bakso, tetapi yang paling kena dengan lidah dan selera saya adalah salah satu gerai di Teluk Lipat@Likas. Berhampiran dengan Masjid Bandaraya(dengar cerita dah ada nama baru).

Sedihnya kali terakhir saya ke Sabah sekitar 2008 kalau tidak silap, gerai tersebut telah tiada. Entah pasal apa. Kawan-kawan lama di sana pun tidak pasti. Hajat saya untuk 'pekena' Bakso tersebut tidaklah kesampaian.

Walau bagaimanapun, 'kerinduan' pada Bakso tersebut sedikit terubat walaupun tidak sepenuhnya. Dapatlah juga merasa Bakso di Pantai Tanjung Aru, Kota Kinabalu walaupun tidak setanding dengan Bakso di Teluk Lipat@Likas yang disebutkan di atas tadi.

Sesiapa yang mengetahui kedai-kedai makan yang menjual Bakso sekitar Perlis, Kedah dan Taiping, Perak, sudilah kiranya memaklumkan kepada saya melalui email ajaknordin@yahoo.com atau tinggalkan pesanan di ruang komen blog saya ini. 

Saya berbesar hati ingin mencubanya.   

Razak Nordin berpesan ; Jika ada, terima kasih kepada sesiapa yang sudi 'memaklumkan' kepada saya.

No comments: