Saturday, January 22, 2011

Bersyukurkah Umat Atas Cintanya






..Tidak lama kemudian Jibril pun turun dan duduk sebelah Rasulullah dan Rasulullah bersabda.

" Tidakkah kamu tahu bahawa ajalku sudah hampir selesai. Kerana itu tolong beritahu pahala dan kemuliaan yang Allah SWT sediakan bagiku disisiNya".

"Semua pintu langit telah terbuka dan malaikat sedang berbaris menunggu kedatanganmu, demikian juga pintu syurga", jawab Jibril a.s.

Rasulullah bertanya, "Bagaimana keadaan umatku pada hari kiamat nanti?".

"Percayalah kepadaku bahawa Allah SWT telah melarang semua Nabi-Nabi dan umatnya masuk ke Syurga sebelum kamu dan umatmu memasukinya", jelas Jibril lagi.

Begitulah Rasulullah SAW.

Saat-saat genting di penghujung usianya, ketika hampir rohnya akan dicabut oleh Malaikat Maut, ingatan berkekalannya tidak pernah padam untuk umatnya yang akan ditinggalkan.

Rasul yang sentiasa memikirkan umatnya. Di kala senang dan susah.

Sebelum itu.

Rasulullah SAW yang mendengar ketukan bersabda, "Tahukah engkau siapa dia?

"Tidak", jawab Fatimah, anak perempuan kesayangannya.

"Dialah Malaikat Maut yang akan mencabut segala macam kelazatan serta nafsu syahwat. Dialah yang akan memisahkan antara kita", jawab Baginda.

Fatimah kemudian menangis.

Ummati, Ummati, Ummati.

Solah.
Solah.
Solah.

Antara ungkapan terakhir seorang Rasul yang amat peduli tentang umatnya yang akan ditinggalkan.

Firman Allah SWT Surah Al Nisa' ayat 80 yang bermaksud :- 

80. Sesiapa Yang taat kepada Rasulullah, maka Sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa Yang berpaling ingkar, maka (janganlah Engkau berdukacita Wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan).
Dan Firmannya, Surah Ali Imran ayat 144:-

144. Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul Yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? dan (ingatlah), sesiapa Yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang Yang bersyukur (akan nikmat Islam Yang tidak ada bandingannya itu).

Razak Nordin berpesan :Pedulikah sebahagian umat dengan kepedulian itu.

No comments:

Share/Bookmark