Saturday, January 29, 2011

Facebook : Enam Perkara Anda Tidak Perlu Dedahkan







Izinkan saya berkongsi satu artikel yang pada pandangan saya ada patutnya dikongsi bersama. Mana tahu, langkah-langkah segera boleh dibuat demi mengelak perkara-perkara yang tidak diingini dari berlaku.

Fenomena keseluruhan rangkaian sosial mempunyai berjuta-juta pengikut di seluruh dunia. Mereka berkongsi gambar mereka, lagu-lagu kegemaran dan butiran tentang reunion kelas mereka di Facebook, MySpace, Twitter dan puluhan laman serupa. Tetapi ada beberapa maklumat peribadi yang anda tidak harus beritahu jika anda tidak mahu penjahat - cyber atau sebaliknya - untuk merompak anda, menurut Beth Givens, Pengarah Eksekutif Privasi Rights Clearinghouse.

Anda pasti dapat menikmati koleksi-koleksi foto dan berkongsi, tetapi anda harus tahu bahawa berkongsi beberapa maklumat menempatkan anda pada risiko. Apa yang anda pernah  nyatakan di Facebook, Twitter atau laman rangkaian sosial yang lain?

Tarikh dan Tempat Anda Lahir. Tentu, anda boleh mengatakan hari apa anda lahir, tetapi jika anda memberikan tahun dan di mana anda dilahirkan juga, anda baru saja memberikan pencuri identiti kunci untuk mencuri kehidupan kewangan anda, kata Givens. Sebuah kajian yang dilakukan oleh Carnegie Mellon menunjukkan bahawa tarikh dan tempat lahir boleh digunakan untuk memprediksi paling - dan kadang-kadang semua - dari nombor di nombor Jaminan Sosial, katanya.

Percutian Yang Dirancang. Masukkan foto-foto  anda di Facebook setelah anda kembali, jika anda suka. Tapi jangan mengundang penjahat dengan memberitahu mereka ke  mana anda akan pergi.

Alamat rumah. Sebuah kajian baru-baru ini dikeluarkan oleh Institut Ponemon mendapati bahawa pengguna laman Social Media berada pada risiko yang lebih besar dari kecurian fizikal dan identiti kerana maklumat yang mereka kongsikan. Sekitar 40% dinyatakan alamat rumah mereka di laman web, 65% bahkan tidak mampu untuk menghalang orang asing melihat sesuatu yang privasi. Dan 60% mengatakan mereka tidak yakin bahawa "teman" mereka benar-benar hanya orang yang mereka kenal.

Tempat Pengakuan. Anda mungkin membenci pekerjaan anda; menipu cukai anda, atau menjadi pengguna dadah, namun ini bukan tempat untuk mengaku. Majikan biasanya membaca dengan teliti laman rangkaian sosial untuk menentukan siapa untuk diupah - dan, kadang-kadang, siapa yang harus dipecat. Perlu bukti? Hanya dalam beberapa minggu terakhir, Penghantar segera dipecat di Wisconsin kerana mendedahkan penggunaan dadah; pelayan  mengeluh tentang pelanggan dan maskot Pittsburgh Pirate dibuang kerana menghentam pasukan tersebut di Facebook. Satu kajian dilakukan sejak tahun lalu menganggarkan bahawa 8% dari syarikat memecat seseorang kerana "penyalahgunaan" media sosial.

Password Penggunaan. Jika anda punya akaun dalam talian, anda mungkin menjawab sedozen pertanyaan keselamatan yang berbeza, memberitahu bank anda atau nama sebenar syarikat broker anda ibu anda, gereja anda berkahwin, atau nama-nama lagu kegemaran anda. Didapati bahawa perkara yang sama ada pada halaman maklumat profil Facebook anda? Anda telah memberikan penjahat cara yang mudah untuk meneka password anda.

Tabiat/Perangai Berisiko. Pihak insuran semakin beralih ke web untuk mencari tahu apakah pemohon mereka dan pelanggan meletakkan kehidupan mereka atau harta berisiko, menurut Insure.com. Setakat ini, tidak ada cara yang efisen untuk mengumpul data, sehingga pembatalan dan kenaikan kadar adalah jarang. Namun teknologi cepat berkembang, menurut sebuah makalah yang ditulis oleh Celent, kajian perkhidmatan kewangan dan syarikat perunding.

Sedutan dan terjemahan 'amatur' bebas dari SINI 

Razak Nordin berpesan : Pro dan kontra, rencah hidup yang berterusan.

No comments: