Wednesday, January 12, 2011

Tabik Spring Untuk Datuk Lee Chong Wei






Letakkan di tepi segala perbezaan yang ada dan izinkan saya 'tabik spring' kepada Datuk Lee Chong Wei.
Secara peribadi, tidak salah rasanya apabila saya merasa tersentuh dengan sikap yang ditunjukkan oleh Datuk Lee Chong Wei dengan kata-kata yang merendah diri dan penuh berhikmah, sedangkan dia 'boleh berkata-kata' lebih daripada itu kerana dia adalah pemain nombor satu dunia ketika ini dalam bidangnya iaitu badminton.

Namun sikap rendah diri serta tahu mengenang budi, kelebihan dan status yang ada padanya tidak pula menjadikannya besar kepala dan mudah lupa jasa-jasa orang lain yang pernah membimbing serta memberikan tunjuk ajar kepadanya. Orang yang 'menjadikannya' seperti hari ini.  

Lihatlah kata-kata di bawah ;

Saya masih perlukan Misbun: Chong Wei

"Saya tidak boleh buat apa-apa kerana Misbun letak jawatan pada saat-saat akhir sebelum saya bersiap sedia pergi ke Taiwan. "Saya memang perlukan khidmat dia (Misbun) dan jelas mengganggu konsentrasi dan fokus saya semasa di Taiwan," katanya kepada pemberita sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Taiwan, di sini hari ini.

Katanya, walaupun Misbun telah meletak jawatan jurulatih perseorangan badminton negara berkuatkuasa 31 Disember lalu, "sifunya" tetap mengikuti perkembangan beliau semasa kejohanan di Taiwan itu.

"Misbun ada menelefon saya di sana dengan membuat analisis perlawanan saya. Meskipun jauh, saya tetap gembira kerana dia tetap mengikuti perkembangan saya ketika itu," katanya.

Ditanya mengenai hasratnya untuk keluar daripada naungan BAM, Chong Wei berkata beliau menunggu perkembangan terakhir isu peletakan jawatan Misbun sebelum membuat keputusan.

"Saya mahu mengetahui keputusan penuh sebelum saya betul-betul membuat keputusan sama ada menarik diri atau terus di bawah persatuan itu," katanya.

Disedut  dari sini

Apa salahnya kita belajar sesuatu darinya. Paling tidak pun untuk sebuah nilai kemanusiaan.

Ketika mana, sedikit kelebihan yang ada telah banyak menjadikan manusia besar kepala dan lupa diri bahawa dirinya adalah manusia yang saling memerlukan.

Razak Nordin berpesan : Ketika di puncak kejayaan dan kemegahan, bukan mudah untuk manusia tunduk merendah.

No comments: