Wednesday, February 9, 2011

Penawar Jiwa Luka







Kehidupan dan rencah-rencahnya tidak mungkin berpisah.

Dan semasa saya melayari internet semalam, saya terjumpa maksud-maksud hadis di bawah yang mungkin boleh menjadi penawar kepada setiap muslim mukmin dalam mendepani pelbagai cabaran hidup.

Pertama :
1662. Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata: Aku masuk ke tempat Rasulullah saw. ketika beliau sakit panas, maka aku bertanya: Ya Rasulullah, panasmu ini sangat keras. Jawab Nabi saw.: Benar aku menderita panas seperti yang diderita oleh dua orang dari kalian. Aku berkata: Yang demikian itu karena engkau mendapat pahala lipat dua kali. Jawab Nabi saw.: Benar demikian. Tiada seorang muslim yang menderita gangguan berupa duri atau lebih dari itu melainkan Allah akan menghapuskan dengan gangguan itu dosa-dosanya sebagaimana gugurnya daun yang kering dari dahan pohon. (Bukhari, Muslim).

Kedua :
1663. ‘Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda: Tiada musibah (bala’) yang menimpa pada seorang muslim, melainkan Allah menghapuskan dosanya dengan musibah itu, walaupun hanya duri yang mengenainya. (Bukhari, Muslim).

Ketiga :
1664. Abu Said dan Abu Hurairah r.a. keduanya berkata: Nabi saw. bersabda: Tiada suatu yang menimpa pada seorang muslim berupa lelah atau penyakit, atau kerisauan, kesedihan atau gangguan sampaipun duri yang mengenainya melainkan Allah akan menjadikan semua itu sebagai penebus dosanya. (Bukhari, Muslim).

Razak Nordin berpesan : Setiap cerita ada ibrohnya.

No comments: