Monday, May 30, 2011

Ku Rasa Sepi Tanpa Cintamu







Belum pun sampai 24 jam berpisah dengan anak-anak, terasa ada satu kekosongan teruang di sudut hati.


Anak-anak, perhiasan kehidupan dunia yang boleh menjadi penambah seri kehidupan jika 'didekorasikan' dengan baik dan betul.

“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan kehidupan dunia dan amalan-amalan salih yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.” (Al-Kahfi: 46)

“Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah-lah jualah pahala yang besar.” (At-Taghabun: 15)

Kekosongan teruang yang menyebabkan mata mengantuk tidak juga mampu untuk lena. Pejam celik, pejam celik yang banyak memanggil kenangan semalam datang. Menggamit sebuah rindu pada gelak tawa, tangis rintih serta wangi masam anak-anak.

Perhiasan dunia itu.

Anak-anak, perhiasan dunia yang diperlukan. Tetapi janganlah dijadikan anak pinak itu untuk kesenangan dan perhiasan dunia semata-mata, bahkan hendaklah berjaga-jaga menjadikannya sebagai jalan dan alat-alat bagi menerbitkan amal-amal salih yang kekal faedahnya untuk kesenangan dan kebahagiaan kita di akhirat sana.

Sungguh beruntunglah orang-orang yang dapat berusaha untuk kebaikan dunianya dan akhiratnya.

Semoga ada kebaikan daripada perpisahan sementara ini.

Menambah erti rindu, kasih dan belajar menghargai pada sebarang nikmat kurniaanNya.

Salam sayang dan rindu dari Abi.
Pauh Putra, 02600 Arau, Perlis.

No comments:

Share/Bookmark