Wednesday, October 26, 2011

Jom, Mulakan Dengan Satu Langkah







Kali ini saya ingin berkongsi info tentang kesihatan.

Untuk yang sedang sihat, berusaha agar kesihatan terus kekal dan terjaga.

Bagi yang ditakdirkan kurang sihat, pastinya tiada istilah terlambat kepada usaha yang berterusan dan istiqamah.

Ya, hanya dengan berjalan kaki. Selebihnya terserahlah kepada Allah yang Segala Maha itu.

Berjalan 10,000 langkah sehari.

PERBANDINGAN BERJALAN DENGAN PENGGUNAAN KALORI

MASA (Minit)                JARAK (KM)       JUMLAH KALORI          

10                                         0.8                                44                                   

20                                        1.6                                 88

30                                        2.4                                 132

40                                        3.2                                  176

50                                        4                                     219

60                                       4.8                                   263

70                                       5.6                                   307

Jadual di atas adalah untuk individu dewasa yang mempunyai berat badan 70kg.
 
BERJALAN 10,000 langkah bersamaan 7km hingga 8km perjalanan.

Secara anggarannya 1 km bersamaan  1,250 langkah.

Berjalan 10,000 langkah membantu membakar 300 hingga 358 kalori.
 
Berjalan dalam tempoh 60 minit dengan jarak sejauh 4.8km akan membakar sehingga 265 kalori iaitu bersamaaan sekeping roti canai.

Pelbagai faedah diperolehi dengan menjadikan10,000 langkah sebagai amalan harian antaranya ia mengurangkan  risiko PENYAKIT JANTUNG, DIABETES & HIPERTENSI.

No comments:

Share/Bookmark