Thursday, January 5, 2012

Kenapa Sesetengah Kita Mengambil Peduli








Walau pun kubur lain-lain.
Dosa sendiri, masing-masing yang tanggung.

Tetapi dua peringatan di bawah mungkin boleh mengundang resah orang-orang yang masih ada rasa peduli.

Dari Tuhan dan RasulNya juga.

"Dan peliharalah dirimu daripada (berlakunya) dosa(yang membawa bala bencana) yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu(tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahwa Allah Maha Berat seksaNya*. (Al Anfaal : 25) 

*Membiarkan perbuatan-perbuatan maksiat berkembang dalam masyarakat, akan membawa bala' bencana bukan sahaja kepada orang-orang yang berdosa itu bahkan juga kepada masyarakat umumnya.
(Tafsir Pimpinan Ar Rahman Kepada Pengertian Al Quran)

Nu’man bin Bashir r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Terdapat segolongan manusia yang mentaati perintah-perintah Allah dan segolongan manusia yang lain melanggari batas-batas Allah.

Perumpaan mereka adalah seperti dua golongan yang menaiki sebuah kapal di mana satu golongan berada di atas dan satu golongan lagi berada dalam perut kapal.

Apabila golongan yang berada dalam perut kapal inginkan air mereka menyuruh golongan yang di atas supaya mengambilkan air untuknya sehinggalah mereka berkata : “Adakah patut kita kita menyusahkan golongan di atas apabila kita memerlukan air sedangkan kita boleh mendapat air yang banyak dengan melubangi bahagian bawah kapal ini”. Maka sekiranya golongan di atas tidak mencegah mereka dari kebodohan ini, nescaya mereka akan karam kesemuanya”. ( Riwayat Bukhari dan At-Tirmidzi ).

Moga, kelalaian kita selama ini di ampunkan dan tidak dihukum atas kezaliman-kezaliman, dosa-dosa serta segala macam perderhakaan yang telah berlaku.

Sama ada secara sengaja atau tidak.

No comments:

Share/Bookmark