Thursday, January 5, 2012

Pesan Tuhan Buat Suami-Suami Dan Abi-Abi







Wahai suami-suami,
Wahai Abi-Abi :

Di sebalik sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah.
Dan juga di sebalik anak-anak permata hati, penyambung warisan.

"Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (Al Kahfi : 46)

Tuhanmu ada berpesan untuk diambil peringatan dalam surah At Taghaabun ayat 14 seperti maksud terjemahan di bawah ;


"Hai orang-orang mukmin, sesungguhnya ada di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu**oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni kesalahan mereka(maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

**. Maksudnya: kadang-kadang isteri atau anak dapat menjerumuskan suami atau ayahnya untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak dibenarkan agama. Atau terhalang daripada melakukan sesuatu yang baik.
(Tafsir Pimpinan Ar Rahman Kepada Pengertian Al Quran).

"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu".(Al Hadiid ; 20)

Sudikah SUAMI-SUAMI dan ABI-ABI mengambil pengajaran?

No comments:

Share/Bookmark