Wednesday, February 15, 2012

Harap-Harap Begitulah Anakanda!

Petang tadi, secara tidak sengaja, saya dan anak perempuan saya yang baru darjah satu 'tersinggah' di gerai jualan buku di kafe pentadbiran. Asalnya sekadar mencari air seteguk dua sebagai kudap petang. Alih-alih terjumpa gerai jualan buku pulak.

Dan saya seperti biasa selalunya teruja dengan buku-buku.

Sempatlah saya membeli empat buah buku. Tiga untuk saya dan satu untuk anak perempuan saya.

Untuk saya, saya belikan :
1.  Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia, terjemahan tulisan asal Dr. 'Aidh Abdullah Al Qarni.
2. Tip-Tip Cemerlang Daripada Quran, oleh Dr Danial Zainal Abidin
3. Himpunan Hadis Pilihan, oleh Harun Arrassyid Hj Tuskan.  

Bolehlah Masak Untuk Abi dan Umi.

Dan untuk anak saya, dia memilih sendiri sebuah buku yang bertajuk '23 Resepi Masakan'. Hairan juga saya, dalam usia baru mencecah 7 tahun, dia memilih buku resepi masakan. Ingatkan saja-saja.

Hairan dan kepelikan juga bagi kanak-kanak seusia itu. Dan bagi memastikan dia membelikan buku yang betul sesuai dengan usianya, saya bertanya kenapa dia memilih buku resepi tersebut.

"Bolehlah kakak masak untuk Abi dan Umi bila Abi dan Umi tua nanti"

Jawapannya ringkas, tetapi dalam ringkas itu saya terkedu antara ingin gelak dan terharu.

Harap-harap begitulah anakanda!

No comments: