Monday, February 13, 2012

O.................B..................E...


Pada 8 Februari 2012 yang baru lalu, saya telah menghadiri satu kursus singkat yang berkaitan dengan OBE yang telah disampaikan oleh En. Jamel bin Abd Baser, dari Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional(FPTV), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Fokus pada perkongsian singkat tersebut ialah kaedah 'Pembelajaran Berasaskan Masalah'( Problem Based Learning).

Di dalam nota ringkas yang dibekalkan, dijelaskan bahawa kaedah pendekatan berasaskan masalah(PBL) adalah satu konsep P&P yang menambahbaik kemahiran multidisiplin berdasarkan pendekatan terancang dalam penyelesaian masalah. Ia adalah satu kaedah pembelajaran mendidik pelajar untuk menyelesaikan masalah dan dalam masa yang sama membolehkan mereka menguasai kemahiran asas. 

Fungsi PBL:
  • Masalah digunakan untuk merangsang perasaan ingin tahu dan minat terhadap tajuk yang diberi
  • Dapat mengintegrasi pengetahuan dan kemahiran berdasarkan modul pelbagai disiplin
  • Untuk mendapatkan pengetahuan secara pembelajaran kendiri
  • Untuk mendidik pelajar bekerja dan menyesuaikan diri dalam kerja kumpulan
  • Untuk membina keupayaan menyelesaikan masalah pelajar
  • Untuk menggalakan motivasi kendiri, rasa ingin tahu dan berfikir
Ciri-Ciri PBL:
  • Berpusatkan pelajar
  • Menyelesaikan masalah sebagaimana berlaku di dunia sebenar
  • Guru berperanan sebagai tutor atau fasilitator
  • Menekankan konsep kerjasama 
  • Memberi tumpuan kepada metakognitif
  • Menggunakan penialaian alternatif 
Dan pagi tadi, kurang lebihnya saya telah mencuba kaedah yang dicadangkan buat kali pertamanya. Buat masa ini saya masih dalam sesi bermuhasabah mencari sisi lebih dan kurangnya apa yang berlaku pagi tadi. Semoga 'impian OBE' untuk melihat proses P&P berpusat pelajar akan tercapai jua suatu hari nanti.

Walaupun masih baru dan perjalanannya masih panjang, tetapi pastinya semua perkara akan bermula dengan langkah pertama. Semoga hasrat-hasrat baik sentiasa diredhai dan dipermudahkan Tuhan.

Terima kasih kepada para pelajar DUP 6A atas kerjasama yang amat baik dan amat 'sporting' sepanjang sesi tersebut berjalan.

Di bawah ini adalah beberapa gambar yang sempat saya rakamkan. Dan sebahagiannya ada yang hilang tanpa sebab yang pasti. Kepada para pelajar yang gambarnya tidak disiarkan, harap dimaafkan.



Terlentang, meniarap, menyusur, merangkak, bertatih, berjalan dan akhirnya berlari-lari.

No comments: