Tuesday, January 1, 2013

Catatan 1 Januari 2013

Ini bukan azam tahun baru.

Ini hanya sebuah catatan ringkas pagi 1 Januari 2013.

Entahlah.

Tiba-tiba jantung hati terasa sayu. Mengenang dosa-dosa semalam sepanjang sudah lebih 40 tahun menjalani hidup. Menapak satu demi satu, kecil, remaja hingga dewasa, dan kini alam tua. Dari solo sehinggalah berumahtangga dan mempunyai anak-anak.

Ibu telah pergi. Bapa pun telah pergi.
Yang tinggal hanyalah kenangan yang tidak boleh dipadamkan hingga kini walau sesaat jua pun.

Adik beradik terus berjuang meneruskan kesinambungan warisan.

Sahabat datang dan pergi.
Teman pun datang dan pergi.
Yang juga tetap tinggal hanyalah kenangan.

Yang manis dan yang pahitnya juga.  

Yang pahit(dosa) selalu membawa resah dan gelisah.

Hari ini dan selama-lamanya.

Banyak semoga yang saya harapkan. Dan biarlah ia menjadi kenyataan. Dengan khauf dan raja', tidak akan pernah berhenti berharap.  

Semoga saya dapat membahagiakan orang-orang diseputar hidup saya. Walau dalam apa jua bentuk hunbungan sekali pun.
Semoga saya tidak lagi menyakitkan jantung hati orang-orang yang saya sayangi, sahabat, teman bahkan sesiapa.
Semoga saya tidak lagi menyusahkan orang-orang yang 'terpaksa mempunyai' hubungan dengan saya walau atas posisi apa pun.

Adik beradik.
Isteri.
Anak-anak.
Sahabat.
Teman.
Rakan sekerja.
Rakan sepermainan.
Yang dicatat dan tidak dicatat di sini.

Dan semoga-semoga baik yang lainnya juga.

Dengan rahmatnya, semoga Allah SWT memberikan kekuatan.

Amin.

No comments: