Wednesday, January 2, 2013

Lelaki Ini


Kadang 'terlupa' siapa saya.

Namanya memang Razak bin Nordin, tetapi itu hanya nama saya tetapi 'bukan saya'.

Agar tidak lagi terlupa dan sentiasa sedar diri, saya notakan di sini.

Siapa saya?

Seorang hamba kepada Allah SWT. Hubungan dan tanggungjawab langsung dengan Penciptanya.
Seorang khalifah Allah SWT di atas mukabumi ini. Wakil Tuhan yang memikul amanah yang pelbagai mengimarahkan dunia dengan panduanNya.

Khalifah Allah di atas muka bumi.

Seorang anak kepada kedua ibu dan bapa walaupun kedua-duanya telah tiada.
Seorang suami kepada seorang isteri.(sekurang-kurang sehingga nota ini ditulis).
Seorang Abi kepada anak-anak.(sekurang-kurang sudah dikurniakan tiga orang setakat ini)
Seorang adik kepada seorang abang.
Seorang abang kepada empat orang adik.
Seorang sahabat, teman, kawan kepada sahabat, teman dan kawan.
Seorang jiran kepada jiran-jiran lain.
Seorang rakan sekerja kepada rakan-rakan sekerja lain.
Satu-satunya menantu lelaki kepada pak dan mak mertua.
Seorang pendidik kepada anak-anak didik.
Seorang pekerja yang bukan sahaja bertanggungjawab kepada majikannya tetapi apa yang lebih penting kepada Tuhannya. Kerana itulah majikan sebenar orang-orang yang beriman.

Ya Allah, setakat itu pun, banyaknya beban dan tanggungjawab yang terpikul di atas bahu seorang insan bernama Razak bin Nordin.

Mampukah saya.

Jangan sampai terantuk baru nok terngadah. Itu pesan perpatah Melayu.

Di sunyi malam tadi tiba-tiba terfikirkan. Pagi ini Allah SWT berikan kekuatan untuk mencatatkan.

Ingatan untuk diri dan sesiapa jua.

Hisab dirimu sebelum kamu dihisab di hadapanNya. Itu antara pesan Khalifah Umar Al Khattab.

Hari yang tidak memberi guna harta benda dan anak pinak, melainkan mereka yang datang mengadap Allah SWT dengan qalbun salim(jantung hati/hati yang sejahtera).  Ini pula pesan Tuhan.
Tiada kekuatan kecuali dengan kekuatanMu yang Allah walaupun hanya sekelip mata.

No comments: