Monday, September 30, 2013

Siapa Kata Penidur Itu Pemalas.

Selalulah berehat, dan berehatlah sebelum kita berasa penat-Dale Carnegie

Winston Churchill masih mampu selama 16 jam sehari walaupun berusia antara lewat 60-an dan awal 70-an. Bertahun-tahun beliau mengetuai Empayar British dalam peperangan. Ini suatu pencapaian yang cukup luar biasa. Rahsia? Setiap hari beliau bekerj adari tempat tidurnya sehingga jam 11. Beliau membaca laporan, mengeluarkan arahan, membuat panggilan telefon, serta mengadakan mesyuarat penting dari situ. Selepas makan tengahari, beliau kembali ke katil dan tidur selama sejam. Pada sebelah petang pula, sementara menunggu waktu makan malam pada jam lapan, sekali lagi beliau masuk tidur. Kali ini beliau tidur selama dua jam. Beliau berbuat begini bukannya kerana ingin mengurangkan keletihan, sebaliknya ingin mengelakkan keletihan. Oleh kerana kerap berehat, beliau mampu meneruskan pekerjaannya dalam keadaan cergass dan bertenaga sehingga ke tengah malam.

John D. Rockefeller pula berjaya mencatatkan dua kejayaan yang luar biasa. Pertama, beliau adalah individu yang paling kaya di dunia pada masa itu. Manakala yang kedua, beliau mampu hidup sehingga berusia 98 tahun. Bagaimana beliau berjaya mencatatkan dua kejayaan yang luar biasa? Sebab utamanya sudah tentu kerana beliau mempunyai kecenderungan ingin hidup lama. Selainitu, beliau juga mempunyai tabiat suka tidur sekejap. Setiap hari beliau pasti tidur sekejap selama setengah jam pada waktu tengahari di pejabatnya. Semasa beliau berbaring di sofa pejabatnya, tidak ada sesiapapun boleh mengganggu beliau, malah Tuan Presiden Amerika Syarikat sendiri tidak boleh menghubungi beliau semasa beliau sedang berdengkur!

Henry Ford pernah ditanya sejurus sebelum hari jadinya yang ke 80 kenapa beliau dilihat betapa cergas dan sihatnya beliau. Beliau berkata, "Saya tidak pernah berdiri apabila saya boleh duduk dan saya tidak pernah duduk apabila saya boleh berbaring."

Dipetik dari sebahagian kisah yang diceritakan oleh Dale Carnegie di dalam bab 23 di dalam bukunya How To Stop Worrying and Start Living.

No comments: