Monday, November 21, 2011

Lapan Jenis Makanan Terbaik Dunia







Dalam keghairahan mencari penawar dan kesembuhan, kekadang kita terlupa tentang jaminan Allah SWT melalui Al Quran dan Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya yang Maha Benar itu.

Tentang makanan-makanan terbaik yang telah dijamin oleh 'Penjamin' yang pasti benar tanpa sebarang kesilapan walau sebesar zarrah sekalipun.

1. DELIMA
Maksud Firman Allah:
"...Dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima yang sama dan yang tidak sama (bentuk,rupa dan rasanya). Perhatikanlah kamu pada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda(yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman." Surah Al- An'am ayat 99.

2. KISMIS
Dalam Tibb An-Nabawi menyebut hadis yang bermaksud: " Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis). Ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut"

3. KURMA
Maksud Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26.
"Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah tamar yang masak kepadamu. Dan makanlah serta minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan...."

4. HABBATUS SAUDA'
Maksud Sabda Rasulullah: "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda' ini, kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali as - Sam (mati)" Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim

5. ZA'FARAN
Sayidina Ali pernah menyatakan yang bermaksud: " Sesiapa mengambil sebahagian za'faran dan su' di satu bahagian dicampur dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, maka ia dikagumi tentang ingatannya, sehingga dituduh melakukan sihir "

6. MADU
Mkasud Firman Allah:
"Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan(yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". Daripada perut lebah itu keluar minuman (madu) yang beraneka warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menjadi penyembuh bagi (keseluruhan penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu benar-benar terdapat tanda (Kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan (ahli ilmu, sarjana-sarjana dan pengkaji-pengkaji)." Surah An Nahl ayat 69.

7. ZAITUN
Maksud Firman Allah: " Dan (Kami juga menumbuhkan untuk kamu) pokok yang asal tumbuhnya di kawasan Gunung Tursina*, yang mengeluarkan minyak dan lauk bagi orang-orang yang makan" Surah Al Mukminin ayat 20

*Yakni pokok zaiton. Bukan sahaja buahnya boleh dimakan tetapi juga dari buahnya terdapat minyak(minyak zaiton) untuk dimakan dan banyak lagi gunanya.

8. BUAH TIIN
Maksud : Riwayat dari Abu Zar r.a. bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin. Lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan. Nabi pun turut sama makan. Kemudian baginda SAW bersabda :”Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia. Kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan.”

Selamat mencuba.

No comments: