Thursday, October 24, 2013

Daging Tumis Terengganu Ala Jak Din

Gambar di atas adalah antara menu kegemaran saya zaman kanak-kanak dan remaja dulu. Kalau tak silap arwah mak selalu masak macam ini.(selalu maksudnya bila 'taing' ada daginglah)
Yang ni saya masak pagi tadi, sebagai bekal pergi ke pejabat hari ini. Sebabnya, malas nak keluar cari makan tengahari. 

Masa bujang-bujang dulu, inilah antara lauk yang suka saya masak. Lagi best kalau guna tulang rusuk lembu. Sekilo tulang rusuk lembu, kira sekali hadap jer.

Menu di atas pada saya ringkas dan kena dengan selera saya. Dan kena juga dengan selera anak-anak. Tapi kalau untuk makan bersama anak-anak saya kurangkan cili gilingnya. Versi hari ni agak pedas sikit pasal untuk selera sendiri.Pasal tu warnanya nampak merah semacam jer. Biasalah hari Khamis, kena bagi garang sikit yer.

Tapi yang ni saya ubah stail sikit. Masih lagi saya namakan daging tumis tapi versi atau ala Jak Din(sayalah tu).

Cara masak.

1. Mula-mula rebuskan daging yang telah dihiris dan dibasuh bersih menggunakan kuali(ada sebab). Kandungan air bergantung kepada bahan rebusan. Kalau daging sahaja tidak perlulah air terlalu banyak. Kalau direbus bersama tulang, perlukan air yang lebih sedikit.Tambahkan sedikit halia dan asam gelugur. Orang tua-tua kata kalau nak bagi mudah empuk daging yang direbus, masukkan sudu besi dalam bekas rebusan tersebut. Saya pun pernah cuba, tanpa pernah bertanya apakah rasionalnya.

2. Apabila air sudah tinggal satu pertiga. Masukkan minyak zaiton atau minyak masak dalam jumlah yang munasabah. 

3. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tapi jangan lupa kuahnya akan dimasak sehingga kering yang sedikit basah. Jadi jumlah garamnya mesti bersesuaian dengan masa keringnya.

3. Apabila air sudah tinggal satu perempat, masukkan cili giling(orang ganung panggil cili bor) mengikut selera kepedasan anda. Biarkan ia mendidih sehingga memasakkan cili giling tersebut.

4. Biarkan kuahnya mendidih sehingga hampir kering  barulah dimasuk bawang putih, bawang merah dan bawang besar(jika mahu). 

5. Selepas satu minit, padamkan api dan siap untuk dihidangkan.

*Jika untuk diratah sahaja, buh sikit garam puh jadilah yer. Jika ingin makan bersama nasi bagilah masin sikit. Yang kurang garam, sesuai juga dimakan dengan nasi tetapi yang masin tiak sesuai untuk diratah.

No comments: