Wednesday, October 2, 2013

Sabarlah Sesaat..Diamlah Buat Seketika

Sehingga kini, saya masih percaya bahawa kesabaran sesaat boleh menyelamatkan banyak perkara. Sudah acapkali saya alami, dari dulu hingga sekarang.

Sehari dua ini adalah beberapa perkara yang boleh menyebabkan saya melaharkan kemarahan bagi melempiaskan kemarahan tersebut. Hati yang  membara.

Hanya satu yang boleh dikongsi. 
 
Sungguh, saya amat-amat bersyukur kepada Allah SWT  kerana memberikan peluang kepada saya untuk sabar sesaat. Kerananya saya tidak jadi melaharkan kemarahan yang akan merosakkan diri sendiri itu. Dan mungkin juga merosakkan orang lain.

Ketika saya boleh memilih untuk mencarut, maki hamun dan segala macam bentuk lempias kemarahan lagi, Allah memberikan kekuatan untuk sabar sesaat. Sabar itu pada kali pertama. Itu antara pesan Nabi Junjungan. 

Cara Allah menyusun kadangkala sungguh halus. Dan kita hanya tersedar setelah tahap kepanasan darah kita turun semula. 

Saya tidak dapat bayangkan apakah kata-kata yang akan saya 'bubuh' kalaulah panggilan telefon saya tadi dijawab oleh orang yang ditelefon itu. Saya sedar saya sedang marah. Cuma saya terlupa sehingga menelefon orang tersebut ketika hati saya sedang panas. Kemarahan selalunya menyebabkan orang sedang mengalaminya menjadi tidak waras sepanjang kemarahan itu.

Namun Allah yang menyusun dengan cara yang cukup munasabah. Panggilan telefon tersebut tidak dijawab.

Setelah sembang sepatah dua dengan sahabat yang agak 'cool', barulah saya tersedar bahawa pagi ini Allah telah menyelamatkan saya dari terus terbakar. 

Caranya mudah sahaja.

Panggilan telefon saya tidak dijawab.

No comments: