Sunday, September 13, 2009

Terpulanglah!!!!

"Suami orang Johor juga ke" aku sekadar bertanya. Aku pun tidak ingat bagaimana soalan itu boleh muncul dari jari jemari ini lalu terbentuk dalam bentuk tulisan di skrin.
Dia membalas "Ya, Johor juga, senang sikit, bila time raya tak payah gaduh-gaduh" tulisnya jujur pada firasat aku.
"Saya tak kisah, tahun ni raya kat Perak, tahun lepas kat Terengganu dah". jawabku juga sejujurnya.
Barangkali anda juga selalu mendengar dialog seperti ini ;
"Tahun ni raya mana"
"Tahun ni raya kat Perak saja ke, tak balik Terengganu ke ?"
"Tak kot, saya kalau raya balik gilir-gilir je, tak kisah sangat"
"Saya hari pertama di Ipoh, raya kedua pula di Kedah, nak buat macam mana, dah jadi budaya macam tu" nada yang "semacam" ada keresahan di jiwa kecil.
"Saya hari raya pertama mesti umah mak saya, hari kedua terpulanglah"
Itu antara dialog-dialog popular menjelang hari raya. Dan aku juga seakan-akan terikut dengan budaya bertanya seperti di atas.
Penting sangat ke?
Penting. Jika soalan itu "bermatlamatkan" untuk mengakrabkan lagi kasih sayang, kemesraan dan silaturrahim sesama kita. "Daripada tidak ada langsung perkara yang hendak dibualkan", maka keluarlah dialog-dialog seperti di atas. Bukan untuk mencari jawapan pun kepada persoalan sebenarnya. Sekadar "memanaskan" suasana yang dingin dan hambar dengan "mood" hari raya yang semakin terasa. Adakalanya seakan-akan menjadikan manusia tidak lagi efektif untuk bekerja di minggu-minggu terakhir ini. Patutkah begitu? Sekadar persoalan, jawapannya tunggu coretan lain menyusul.
Secara peribadi. Tidaklah penting sangat. Jika "bermatlamatkan" ingin menilai "kegembiraan" dan "keseronokan" menyambut hari raya berdasarkan tempat dan lokasi yang di sambut hari raya itu.
Aku salah seorang manusia yang "tidak berapa setuju " bahawa kebahagiaan, kegembiraan dan keseronokan "disandarkan" kepada faktor tempat dan lokasi semata. Mungkin ada juga betulnya teori ini, tapi pada aku itu bukan penentu yang mutlak sebuah "kebahagiaan", "kegembiraan" dan "keseronokan" itu.
Hakikatnya, manusia mempunyai dua unsur dalam penciptaannya. Jasmani dan rohani. "Keseronokan" fizikal dan juga "keseronokan" hati nurani. Untuk menjadikan manusia "bahagia,gembira dan seronok", kepuasaan ke dua-dua unsur tersebut mestilah dipenuhi "seadilnya." Itu sebahagian pengalaman hidup. Antara kita mungkin berbeza.
Untuk menilai "bahagia,gembira,seronok" selalunya bermula dihati. Hati "gembira, bahagia dan seronok" akan memaparkan wajah yang ceria, tingkahlaku yang menyenangkan, tutur kata yang lunak dan segala macam yang "baik-baik" belaka insyaallah. Ini juga sebahagian pengalaman hidup. Sekali lagi, kau dan aku mungkin berbeza.
Terpulanglah. Pilihlah yang terbaik untuk menikmati hidup ini sebaik-baiknya.
Sama ada di ;
Kg. Kelubi, Pasir Putih, Kelantan.
Bukit Besar, Kedah.
Kuala Kangsar, Perak.
Taman Lela, Kamunting.
Lekir, Manjung, Perak.
Kuala Nerang, Kedah.
Permatang Pauh, Pulau Pinang.
Kg. Bukit Kulim, Marang.Terengganu.
Beserah, Kuantan , Pahang.
Titi Gajah, Alor Setar, Kedah.
Ayer Itam, Kedah.
Kg. Lana Bulu, Kerpan Kedah.
Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan.
Aku doakan anda semua "bahagia" mengikut "ukuran" dan "kepercayaan" masing-masing. Bahagialah dengan cara anda. Tiada siapa boleh menidakkanya. Tapi ingat!!! jangan sesekali melanggar batasan agama dalam mengejar semua itu. Itu pasti. Kepercayaan setiap mukmin. Iman namanya. Menjadikan hidup ini mempunyai "maknanya". Jika tidak, maka "tiada maknanya."
Razak Nordin berpesan ; Aku masih percaya bahawa "tidaklah penting sangat" di mana kita berada, yang penting adalah kita bahagia di mana-mana kita berada itu.

7 comments:

dba4624 said...

yg terbaik sdh pstinya rya di kg kelubi pasir puteh..hohohoho

Ibnnordin said...

Semoga DBA damai di kampung kelubi...tahniah kerana makan steamboat...tak ajak pun..walaupun namaku ajak

Mata Gembira said...

wah permatang pauh ada..betul tue..mana2 pun sama,yang penting bersama org tersayang kan??walau jauh dari mak ayah..tapi yang penting depa tetap di hati..=)

Ibnnordin said...

Ya mata gembira..gembiralah sampai d hati..

dba4624 said...
This comment has been removed by the author.
dba4624 said...

btl tu matagumbira,walaupun jauh ngn yg tersayang, yg pnting depa tetap di hati..cm terbalik ja ayt.he

10q ajak, dba akn cuba mndamaikan diri di kg kelubi yg damai tu..

bkn xmo ajak ajak, takot ummi niza mrh ja..he..lgpn dba pn org yg ajak ajak....

Zulkifli said...

saya setuju sangat dengan Ibnnordin... apa yang penting kita (suami isteri) bahagia.. jangan kita beraya di sesuatu tempat kerana orang lain...