Thursday, December 17, 2009

Anda Percaya : Sabar Menyihatkan Badan

Sesudah subuh tadi. Dalam proses belek-membelek majalah-majalah lama yang masih tersimpan, makanya terjumpalah satu artikel ringkas yang pada saya elok juga dikongsikan bersama. Yang telah diadun supaya sesuai dengan penulisan blog ini. Sekadar renungan mungkin.Untuk aku, kau dan dia.

Kita mungkin biasa mendengar nasihat seperti ini ; Jangan mudah naik darah jika tidak mahu terkena serangan jantung. Nasihat yang selalu didengar daripada mulut orang tua-tua ini atau mulut orang muda-muda atau daripada sesiapa sahaja atau terbaca di mana-mana, mungkin ada benarnya.

Dibuktikan dengan satu kajian yang dilakukan oleh Patricia Chang, seorang pakar jantung dari Universiti John Hopkins, Maryland, Amerika Syarikat setelah mengambil rekod kesihatan individu yang dikajinya . Chang dibantu oleh lebih seribu mahasiswa untuk menjayakan kajiannya. Semua individu yang dikaji telah melalui sesi wawancara dan pemeriksaan kesihatan yang rutin setiap lima tahun sekali. Hasil dari kajian mendapati 80 orang sukarelawan terkena serangan jantung sebelum usia 55 tahun. Setelah dianalisis mereka adalah orang yang mudah tersinggung, pendendam atau cepat naik angin. Chang menjelaskan apabila marah, tubuh seseorang menghasilkan satu enzim yang dikenali catecholamines. Enzim ini menyebabkan pembuluh darah tegang, jantung berdenyut lebih cepat dan tekanan darah meningkat. Akibatnya, keadaan jantung tidak stabil. Kajian ini jelas menunjukkan sifat sabar itu memang sifat terpuji yang perlu dimiliki oleh setiap orang kerana ia mempunyai kebaikan sama ada untuk kesihatan jasmani dan lebih-lebih lagi rohani.

Dan

Pakar motivasi Datuk Dr. Fadlilah Kamsah selalu juga menyebutkan ; Sebelum tidur maafkan semua orang. Mudah-mudahan jiwa lebih tenang dan hidup bertambah bahagia.

Dan

Rasulullah s.a.w juga ada berpesan ; "Sabar itu separuh daripada iman".

Tentunya ini adalah pesanan paling asah dan kuat. Kerana tiada perkataan daripada Rasulullah melainkan apa yang diwahyukan kepadanya.
Razak Nordin berpesan ; Mampukah kita untuk memaafkan semua orang setiap hari sebelum tidur kerana setiap hari itu juga hati-hati kita sentiasa disakiti atas sebab-sebab yang "tidak patut pun". Entahlah!!!!

No comments: