Wednesday, August 26, 2009

Sesudah Subuh 5 Ramadhan

Sesudah subuh 5 Ramadhan, selepas balik dari Pusat Islam, aku tidak bercadang untuk menyambung tidur kerana itu sudah tidak lagi menjadi sebahagian dari hobi aku sejak umur semakin tua ini. Lalu seperti biasa aku hidupkan laptop serta pasangkan broadband, dan kutuliskan apa yang berikutnya ini ;
Untuk pengetahuan semua pembaca blog aku ini, kiranya inilah entry yang ke 100 aku buat untuk blog utama aku ini. Yang lagi satu tu agak kurang aktif sikitlah. Nama pun "second car". Bawa pun jarang-jarang. Lainlah kalau "second wife", lain pulok konsepnya...huhuhu..kerap sikit "bawaknya". En Yus kat kulim tu jangan marah ye, saja nak melalut sikit pagi-pagi ni. Order Xango jangan lupa yer..huhuhu. Untuk diri sendiri dan tolong kawan-kawan juga.
Bukan itu yang sebenarnya aku nak ceritakan. Pagi ini aku sebenarnya hendak bercerita dan kongsikan bahawa sesungguh(ayat penegasan tu ) sahur pagi tadilah pertama kalinya sepanjang Ramadhan ini aku makan nasi lauknya berkuah. Selalunya aku memang jenis mulut dan tekak tak jalan punya kalau sahur lauknya berkuah-kuah ni. Tapi pagi tadi lain macam pula, gulai ayam dimasak menggunakan kerisik. Bau kerisikpun sudah berjaya mengubah selera tawar sebelum subuh itu.
Itupun "lebihan" berbuka maghrib semalam. Namun rasanya terus dan masih memikat sehingga ke sebelum subuh tadi. Selalunya lauk sahurku yang paling popupar, telur masin tanpa kuah, ikan kering tanpa kuah atau nasi goreng tanpa kuah. Sebelum makan nasi tu, pasti minum Xango 30ml, tudung sukatannya dah hilang En. Yus, aku main agak-agak sahajalah. Anak-anak curi buat main pondok-pondok kot atau aku pun tidak pasti. Yang pasti, peti sejuk selalu sangat diselongkar. Gitulah jadinya. Lepas makan nasi, tambah pula Set Lengkap HPA, kalau belah pagi ni DDEU + OMEGA 3 disamping secawan kopi radix.
Razak Nordin berpesan ; Pengajaran dari kisah ringkas ini, berpadalah dalam menyayangi dan membenci sesuatu. Boleh jadi apa yang kita sayang hari ini, menjadi sesuatu yang kita benci suatu hari nanti dan begitulah sebaliknya. Kecuali menyayangi Allah dan Rasul, dulu, kini dan selamanya.

No comments: