Friday, January 22, 2010

Terus Terang Supaya Terang

"Assalamualaikum, Ustaz Rizki ke tu", suara pertama yang terdengar di hujung talian sebaik sahaja ustaz Rizki menekan butang hijau di telefon bimbitnya.

"Ya, saya, ya, saya", jawab ustaz Rizki tersekat-tersekat antara terkejut dan teruja apabila mendengar suara perempuan malam-malam begini.

Dalam hati " Mana dia dapat nombor telefon aku ni".

"Maaf ganggu ustaz malam-malam begini. Tapi saya dah tak boleh tahan dengan suami saya ni ustaz, kahwin dah lama tapi tak faham-faham atau sengaja tak nak faham. Malam ni juga saya nak cerita pada ustaz. Kalau tak, tak boleh tidur saya jadinya", dengan penuh semangat wanita itu bercerita tanpa dipinta oleh ustaz Rizki pun.

Dan apabila dia berhenti sebentar, cepat-cepat ustaz Rizki mencelah.

"Puan, kalau perkara yang berkait dengan rahsia hubungan suami isteri lebih baik puan rujuklah pihak yang  berwajib, maksud saya mahkamah syariah ke atau jabatan-jabatan yang berkaitanlah, takut-takut puan tercerita perkara-perkara yang tidak sepatutnya saya tahu", nasihat ustaz Rizki penuh berhemah.

Mana tahu. Dalam kemarahan dan keghairahan kadang-kala manusia akan hilang maruah dan harga diri. Menceritakan semua perkara walaupun ia mengaibkan asalkan hatinya puas.

"Bukan yang sulit-sulit ustaz, cuma yang biasa sahaja, boleh kan ustaz", sambung wanita itu seperti tidak sabar untuk bercerita lanjut.

Belum pun sempat ustaz Rizki menjawab pertanyaan tersebut, wanita itu terus menyambung ceritanya.

"Ustaz, kami ni pasangan suami isteri yang sama-sama bekerja. Selalunya bila makan malam saya masakkan untuk suami dan anak-anak. Tetapi sebagai manusia ada kalanya saya pun tak larat juga nak masak tiap-tiap malam", wanita tersebut memulakan cerita.

"Jadi apa masalahnya puan", ustaz Rizki semacam tidak sabar untuk mengetahui punca masalah,memberikan nasihat dan menyudahkan perbualan pada malam itu.

Panggilan dari seorang wanita yang tidak dikenali pada waktu malam walaupun berniat baik tetap menimbulkan syak dan wasangka. Sedaya upaya mengelakkan fitnah dan pada masa yang sama tidak melukakan hati sesiapa.

" Acapkali dah ustaz, bila balik dari kerja, saya cakaplah saya penat, tak larat nak masak. Mudah je dia jawab. Takperlah, abang minum kopi radix dengan roti dahlah, anak-anak biar abang buatkan Mee Segera untuk mereka".

" Oooo, jadi what is the problem", ustaz Rizki mula "memperkosa" bahasa dengan merojakkannya.

"Dont make me speaks English", ungkapan yang agak popular sedikit masa lalu. Hanya monolog dalaman.

"Baguslah tu,  suami puan tolong masakkan untuk anak-anak dan makan apa yang ada untuk diri sendiri", ustaz Rizki cuba membuat kesimpulan ringkas.

"Bukan begitu ustaz, sebenarnya bila saya kata saya penat dan tak larat nak masak, saya mengharapkan suami saya mempelawa dan membawa anak-anak makan kat luar. Ubah angin sekali sekala. Tapi suami saya tak faham ustaz, dah acapkali sangat ustaz. ", wanita itu cuba membetulkan maksud disebalik cerita tersebut.

"Kenapa puan tak cakap direct je, tak payah kias-kias dah. Lagi pun perkara ni dah berlaku acapkali dan suami puan tak faham-faham pun. Dan puan tak boleh mengharapkan semua orang akan faham dengan bahasa kiasan puan. Mana yang payah nak faham tu cakap direct je, mudah-mudahan suami puan fahamlah tu", tegas ustaz Rizki dan mengharapkan jawapan itu akan menepati persoalan yang telah ditimbulkan.

"Puan dah pernah ajak suami makan kat luar bersama dengan anak-anak ke. Dan sudah berapa kali ajakan puan itu ditolak oleh suami", sambung ustaz Rizki.

"Tak pernah bagitau dan ajak pun ustaz. Yang saya tahu hanya merajuk je ustaz dan suami saya pun tak pernah tahu pun kenapa saya merajuk", kata puan itu sejujurnya.

"Inilah salah perkara  yang banyak berlaku dalam rumahtangga dalam kes-kes yang selalu saya jumpa,  kegagalan dalam komunikasi langsung dan terlalu banyak berkias-kias",

"Mulai hari ini, saya cadangkan puan mula mempraktikkan komunikasi langsung. Mudah-mudahan puan berjaya dengan pertolongan Allah, Insyaallah. Jika ada sebarang kemusyhkilan lepas ni dan puan perlu berbicara lagi dengan saya, bolehlah puan panjangkan ke email saya ajaknordin@yahoo.com atau jumpa di facebook. Addlah nama saya.

"Lupa nak tanya, siapa nama puan sebenarnya",

"Saya puan Z dari Kodiang, Kedah", jawabnya ringkas.

"Ooo tak jauhlah dari Pauh Ulu, Assalamulaikum", ustaz Rizki menyudahkan perbualan malam itu

"Waalaikumussalam", sayu suara dihujung talian.

Razak Nordin berpesan ;  Mudah-mudahan puan Z berjaya. Sama-sama kita doakan.

3 comments:

adanz said...

waaa glemer la abe jak loning! pasni nok kecek pun kene wat appointment n berapa patah perkataan ada nilai rm..... huhuhu tahniah!

ajaknordin said...

Ye..ye..bayaran boleh dirunding...mengikut kesesuaian...

ajaknordin said...

Abe Jak dok glamour pun..Ustaz Rizki yang glamour tu..boleh saya tahu siapa menyamar jadi ajaknordin tu!!!

Share/Bookmark