Saturday, January 9, 2010

Adat Hidup Berkampung ; Tradisi Yang Masih Hidup

Selepas isyak malam tadi, saya bersama En. Hamdan Zakaria (Mede) dan En. Nadzri Che Kamis(Cikkar) sempat juga menghadirkan diri ke tempat penyembelihan lembu di kampung Padang Siding.

Tujuannya.  Bersama-sama untuk menyiang daging lembu untuk kenduri anak lelaki Tuan Pengarah PTSS pada hari ini.
Atas dasar ;
Kata orang "Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing"
Dalam memberi pula "Sedikit tanda ingat, banyak tandanya ada".

Ramai juga staf PTSS yang hadir memberikan khidmat mereka. Tidak ketinggalan juga orang-orang kampung sekitar yang ramai juga bilangannya. Semuanya nampaknya semacam tidak sabar untuk menyiang daging-daging tersebut. Apa tidaknya. Belum pun selesai lembu tersebut dilapah, tukang-tukang siang sudah bersedia di posisi masing-masing.

Dalam "kegelisahan" hidup moden ini. Hati kecil saya tersentuh bukan sedikit. Saya menjumpai sesuatu di sini ; indahnya kebersamaan. Menjurangkan perbezaan, meraikan persamaan. Insyaallah, barangkali hidup ini akan lebih mendamaikan. Buktikan bahawa adat hidup berkampung ; Tradisi yang masih hidup dan akan terus hidup hendaknya kerana antara manusia memang saling memerlukan.


Sempatlah juga saya "tangkap" beberapa keping gambar untuk dimasukkan ke dalam blog ini. Bukan sekadar hiasan. Tapi yang tersirat juga. Iktibar dan muhasabah diri. Demi kesinambungan warisan berzaman.


Kerja-kerja melapah sedang berjalan dengan lancar.


Semuanya tidak sabar menunggu "ketibaan" daging-daging. Terutamanya dua orang yang berbaju kuning.


Masih menunggu "ketibaan".


Antara tukang lapah yang power malam tadi.


Semuanya tekun melapah-lapah...saya pula pisaunya tak lut..tapi dapatlah juga sedikit...frustlah wei...


Antara orang-orang kampung turut sama menyiang daging.(Maaf! Gambar kurang jelas)




Razak Nordin berpesanSesekali teringat juga kepada Pak Pandir dan Mak Andehnya. Hari ini hari orang. Esok hari kita pula. Tak gitu Mak Andehnya. Manusia saling memerlukan.

No comments: