Monday, May 17, 2010

Mesin ATM Bank Islam Mula Beroperasi Di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin

Bermula Jumaat lepas bersamaan 14 Mei 2010, mesin ATM Bank Islam mula beroperasi dan boleh digunapakai oleh semua warga Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin(PTSS), Arau, Perlis serta penduduk sekitarnya.

Kewujudan mesin ATM Bank Islam ini amat besar ertinya terutama kepada para pelajar PTSS walaupun ianya mengambil masa yang agak lama juga untuk menzahirkannya. Dan kepada diri saya sendiri juga, beroperasinya mesin ATM ini tentunya mempunyai ertinya yang tersendiri dan penuh makna.

Sebabnya.

Selama beberapa tahun saya diamanahkan sebagai Penyelaras Maklum Balas Pelanggan Unit Kualiti PTSS, inilah antara isu yang paling banyak diadukan sama ada oleh para pelajar sendiri dan juga oleh ibubapa serta para penjaga para pelajar. Secara lisan dan juga melalui surat-surat rasmi yang dihantar kepada pihak pengurusan dan dipanjangkan ke Unit Kualiti khasnya untuk perhatian dan tindakan Penyelaras Maklum Balas Pelanggan. Dan isu ini tidak pernah terhenti sehingga dikatakan pernah "di bawa" sampai ke Putrajaya. Saya memahami "hasrat dan cita-cita" para pelajar, ibu bapa serta penjaga mereka. Dan perkara ini pernah dibawa ke Mesyuarat Pengurusan untuk mencari jalan penyelesaiannya.

Akan tetapi apabila sesuatu perkara itu melibatkan pihak ketiga, ianya bukan sesuatu mudah untuk disegerakan dan diselesaikan dalam masa yang singkat. Dalam lain perkataan, ianya di luar bidang kuasa pihak Pengurusan PTSS. Mungkin ianya terpaksa melalui banyak prosedur yang kita sendiri pun tidak tahu dan faham sangat mengenainya.

Alhamdulillah.
Hasil berkat usaha semua pihak atas komposisi masing-masing serta dengan keizinan Allah s.w.t. jua, akhirnya mesin ATM Bank Islam dapat diwujudkan di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Arau, Perlis.

Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat sama ada secara langsung atau pun secara tidak langsung sehingga wujudnya mesin ATM ini.

Dan saya menulis kali ini sebagai Mantan Pengurus Kualiti dan Mantan Penyelaras Maklum Balas Pelanggan PTSS yang pernah terlibat secara langsung dalam perkara ini. Isu mesin ATM adalah antara isu yang pernah "memenatkan dan memeningkan" kepala  juga suatu ketika dahulu.

Sekarang tidak lagi.
Begitulah harap-harapnya.

Razak Nordin berpesan ; Sekali lagi. Terima kasih kepada semua pihak yang berkenaan.

No comments:

Share/Bookmark