Sunday, September 19, 2010

Kita Mungkin Tahu Tetapi Kurang "Cakna"

Malam tadi, saya sempat mengikuti kuliah Maghrib yang telah disampaikan oleh seorang penceramah di surau Nurul Hikmah di Taman Lela Satu Kamunting.

Dalam perjalanan pulang dari Terengganu ke Perlis, kesempatan tersebut digunakan untuk "singgah tidur semalam" di rumah mertua di Taman Lela Satu Kamunting.

Dan Allah SAW. telah mentakdirkan untuk saya apa yang telah berlaku itu dan tidak salah rasanya untuk saya kongsikan di sini. Dengan pengolahan sekadarnya.  

Kita Mungkin Tahu Tapi Kurang Cakna

1. Bahawa beruntunglah orang-orang yang menghadiri majlis Zikrullah(termasuk majlis ilmu-contoh-mendengar kuliah yang dapat mendekatkan diri dengan Allah SAW-jangan sempitkan maksudnya) kerana Malaikat Allah "bagi pihak" sesiapa sahaja yang berada dalam majlis tersebut akan bertemu Allah SAW. untuk memohon keampunan bagi pihak mereka. 

Sehingga disebutkan bahawa sekiranya seseorang itu datang tetapi tertidur sekali pun, Malaikat Allah akan tetap memasukkan namanya ke dalam senarai orang-orang yang akan dipohon keampunan dari Allah Yang Maha Pengampun Lagi Maha Penyanyang itu. 

2.  Hadis yang selalu disebut(dibaca) oleh Khatib  dalam khutbah kedua Solat Jumaat. 

Dengan hanya sekali  berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW dengan penuh keikhlasan, maka Allah berselawat kepada orang itu dengan sepuluh selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.
  
Seperti yang disebutkan dalam hadis di bawah.

Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim; Sabda Nabi Muhammad SAW. :

"Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya. " SUMBER

Mungkin ramai orang sudah mengetahui, tetapi kebanyakan orang mungkin kurang cakna dengan perkara-perkara yang "kecil" ini.

Apakah lagi yang kau dambakan wahai insan-insan!!! Kau dan aku...

Apabila Allah SWT berselawat ke atas dirimu kerana sekali selawatmu kepada Nabi Muhammad SAW serta menghapuskan dosa-dosamu lalu mengangkat darjatmu dan Malaikat Allah SWT pula adalah wakilmu untuk berjumpa Allah SWT bagi memohon keampunan bagi dirimu.

Adakah lagi penolongmu sehebat itu di dunia ini?
Adakah lagi rahmat sehebat itu di dunia dan akhiratmu?

Razak Nordin berpesan ; "JUALAN MURAH" TANPA MODAL KEWANGAN , SUDIKAH KITA SEMUA MEREBUTNYA"

No comments:

Share/Bookmark