Sunday, September 26, 2010

Telinga Oh Telinga-Hargai Nikmat Tuhan.







Selepas pemeriksaan dan rawatan yang agak mendebarkan dan mengilukan.

Doktor memberikan nasihat.

Jika ingin cepat sembuh.

Tiada lagi 'seafood'.
Tiada lagi makanan yang gatal-gatal.
Kurangkan daging dan ayam.
Perbanyakkan makan sayur.
Perbanyakkan makan buah. 
Minum banyak yogurt tapi kena buat sendiri supaya lebih baik dan selamat. 

Gantikan antibiotik dengan yogurt kerana antibiotik yang dimakan selalu akan menyebabkan badan menjadi lemah.
Jadi gantikannya dengan yogurt untuk kekuatan badan. Supaya mempercepatkan proses penyembuhan.
Kalau boleh, makan sayur dan ikan sahaja. 

Habiskan antibiotik yang ada dan teruskan dengan ubat yang doktor bagi ini.
Dan pastikan supaya telinga tidak dimasuki air dan sentiasa kering.

Dan saya mengiakannya tanda faham dan akur. Sambil mengangguk-ngangguk kepala.  

Begitulah kurang lebih antara 'rangkuman' nasihat-nasihat doktor telinga yang saya temui maghrib semalam. Seperti dalam "entry" sebelum ini.

"Tak boleh  "repair" ke", saya bertanya. Dengan harapan ada perkembangan yang lebih positif.  

"Empangan" sudah pecah, kalau saya "repair" pun dia akan pecah semula. So, bagi kering dulu, lepas tu baru boleh "repair".

"Ooo", saya mengiakan tanda akur. Tanpa menambahkan pertanyaan lagi. 

"Terima kasih doktor", saya mengucapkannya sambil bersalaman dan doktor tersebut menepuk-nepuk bahu saya. Mungkin berdoa agar telinga saya cepat sembuh.

Dengan senyuman, keramahan dan ambil beratnya serta rawatan yang memuaskan, kelamaan menunggu tadi terasa berbaloi juga.

Walaupun hanya kerana sebelah telinga tetapi ia banyak mengganggu keselesaan hidup juga.

Hargailah telinga anda sebelum ia memberikan masalah kepada hidup anda. 

Hargailah nikmat walau sekecil mana sekalipun dan hindarilah mudharat walau sekecil mana jua pun.  

Jangan sampai menghargai sesuatu hanya setelah kehilangan sesuatu.

Hargailah ia sementara Allah SWT takdirkan ia adalah milik kita.

Semoga hidup kita semua sentiasa dipayungi rahmat Ilahi.

Razak Nordin berpesan ; Mungkin ada rawatan alternatif yang boleh membantu? Sudi-sudilah kiranya berkongsi di sini.

No comments: