Wednesday, October 7, 2009

Anak Kecil Dan Erti Kasih Sayang


Aku makin perasan bahawa Syuhada(Along) mula mengerti erti sebuah kasih sayang, cinta dan kerinduan kepada orang-orang yang pernah memberinya kasih sayang jua. Menjelang Syuhada berumur 4 tahun pada 8 Disember 2009, aku sebenarnya amat bahagia kerana Along mula mengerti semua itu walaupun cakapnya masih banyak yang pelat-pelat.
Dalilnya
Setiap pagi rutinku antaranya menghantar Syuhada dan Razin ke PASTI Al FURQAN di Padang Siding. Dan setiap pagi itu juga kami akan berjumpa dengan "Polis Trafik Sek. Rendah Keb. Pauh" di persimpangan masuk sekolah tersebut. Selalunya dialog ini akan terjadi ;
Along : Abi "kulis"(polis)
Abi : Mana "kulis". Aku cuba mengajuk kepelatan Along walaupun adakalanya kurang baik untuk pendidikan anak-anak, kata orang. Tapi adakalanya aku perlu turun ke "situ" untuk menyelami rasa hatinya.
Along : "Kulis" tangkap adik.
Abi : Kalau "kulis" tangkap adik, Along nak main siapa? Aku cuba menduga akalnya.
Along : Tersenyum tanpa jawapan. Kemudian menambah. "Kulis" tangkap Abi.
Abi : Kalau "kulis" tangkap Abi, siapa nak hantar Along ke sekolah? Aku terus menduga.
Along : Terus tersenyum tanpa jawapan. Kemudian menambah lagi. "Kulis" tangkap Umi.
Abi : Kalau "kulis" tangkap Umi siapa nak ambik Along ngan adik kat sekolah. Terus menduga akal kecilnya itu.
Along : Tangkap Tok(bapa mertuaku-orang Perak panggil Tok).
Abi : Kalau "kulis" tangkap Tok, siapa nak beli kuih untuk Along. Aku semakin seronok menduga.
Along : Errr tangkap Pah(Opah).
Abi : Kalau "kulis" tangkap Pah, siapa nak masak untuk Along. Saja aku terus menduga sejauh mana kemampuan akal kecil itu terus berfikir dan membuat keputusan.
Along : Tangkap Pak Su.
Abi : Kalau "kulis" tangkap Pak Su, siapa nak bawak Along naik motor.
Along : Tangkap Pak Ndak.
Abi : Kalau "kulis" tangkap Pak Ndak, siapa nak bawak Along naik motor pergi kedai beli pok-pok(keropok).
Along : Along tersenyum tanpa jawapan.
Razak Nordin berpesan ; Dan aku semakin mengerti bahawa Along makin mengerti erti sebuah ikatan kasih sayang. Menghargai orang-orang yang pernah "berjasa" untuknya. Kasih sayang perlu untuk sebuah kedamaian dan keharmonian hidup.
Razak Nordin berpesan ; Adakalanya minda kecil itu perlu "dididik dan diperbetulkan" juga bahawa tugas polis bukan hanya untuk menangkap orang.

5 comments:

adanz said...

kulis tangkap abi la, sebab abi selalu buat "jahat" kat ummi sampai ummi kena masuk spital sakit!! gagagaga

Ibnnordin said...

huhuuhuu..sakit skit2 je....sedap yang lebihnya....hehehehe...

Khairudin said...

polis sekarang tak sama dengan polis dulu, dulu takut polis sebab suka main tembak-tembak..sekarang ramai dah jadi polis, balik Raya dah tak leh jumpa member sebab masuk polis hehe

Akhmar said...

Ustaz bila nak blanja kami pok-pok ;)

Ibnnordin said...

Boleh...kat koop pun banyak...huhuhu...tungguuuuuuuuuuuu

Share/Bookmark