Tuesday, October 13, 2009

Blogspot Dan Nilai Ukhwah

Selesai kelas tengahari tadi, "suspen" dan "teruja" juga aku jadinya bila ada "miss call" (panggilan rindu) dari seorang sahabat yang aku "set"kan namanya Aziz K Ibai di telefonku, walaupun sebenarnya dia sekarang bekerja di Johor. Pastinya, Kuala Ibai adalah tempat asal tumpah darahnya. Sahabat lama yang sama-sama belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (Agama) Sheikh Abdul Malek, Kuala Terengganu dan juga semasa kami sama-sama di UKM dulu. Kerana "panggilan rindu" itu jarang-jarang berlaku, aku menjadi bertambah "teruja" untuk mengetahui sebab musababnya. Untuk segera meredakan sedikit "ketegangan tengahari" itu, "panggilan balas segera" dibuat. ">Harap maaf kerana "dialog ringkas" antara kami terpaksa ditiadakan untuk tidak mengganggu maksud tulisan ini;Maksud "dialog ringkas" itu semuanya terangkum dalam satu kesimpulan mudah. Rupa-rupanya dia ingin bertanya khabar dan mengucapkan takziah atas pemergian ibuku di pagi Syawal baru-baru ini setelah membaca "blog"ku pagi tadi. Itu sahaja

Perbualan yang berlaku antara kami cukup ringkas. Sekitar 2-3 minit kurang lebih. Tetapi sekurang-kurangnya "apa yang terjadi" tadi itu mengajar aku satu lagi nilai hidup. "Blogspot" dan nilai ukhwah sesama insan. Siapa sangka.

Razak Nordin berpesan : Terkadang dalam hidup ini ada perkara-perkara yang tidak mampu kita luahkan melalui ucapan dan kata-kata. Hanya melalui tulisan atau coretan. Dan tulisan atau coretan itulah adakalanya boleh menjadi medium hubungan ukhwah serta kelangsungan persahabatan itu jua.

No comments: