Friday, October 2, 2009

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

Dalam "kebosanan" menunggu untuk "meting" peperiksaan keputusan latihan industri sempat juga aku "melepaskan tekanan" di blog ini. Jadual asalnya 9 pagi. Tapi sekarang jam di laptop aku sudah menunjukkan jam 9.45 pagi. Belum ada tanda-tanda mesyuarat akan bermula dalam masa terdekat. Puncanya, entahlah, itu aku tidak tahu. Inilah "salah satu perkara" yang aku "tidak suka" dalam hidup ini. Menunggu tanpa kepastian. Dan ini juga yang aku selalu cuba sematkan dalam sanubari pelajar-pelajar di bawah kendalian aku. Bagi aku setiap saat yang berlalu barangkali tidak bermakna untuk diri kita tetapi amat bermakna untuk orang lain. Sebab itu aku selalu "buktikan dengan amalan" bahawa semua kelas aku mesti bermula tepat pada masa dan aku mesti sampai ke kelas sebelum masa yang sepatutnya. Itu prinsip yang aku pegang sejak dari dulu-dulu lagi. Alhamdulillah, prinsip tersebut masih mampu aku pertahankan setelah 10 tahun lebih aku dalam bidang ini. Semoga prinsip ini akan terus dipertahankan sampai bila-bila dalam bentuk perbuktian melalui "amalan,perbuatan dan tindakan" bukan hanya melalui cakap-cakap sahaja.
Dalam dakwah Islamiyyah ada dua "jenis cara". Pertama Lisanul Hal. Kedua Lisanul Maqal. Lisanul Maqal merujuk kepada dakwah melalui kata-kata atau melalui percakapan, ceramah, diskusi, forum dan seumpamanya. Selalunya ramai orang hebat dalam "bab-bab" bercakap. Hanya menggunakan air liur tanpa sebarang bayaran. Lisanul Hal pula merujuk kepada perbuatan atau tindakan yang ditunjukkan seseorang untuk dijadikan tauladan oleh orang yang melihatnya. Dikatakan bahawa Lisanul Hal lebih memberikan kesan dihati orang yang didakwah. Lisan Maqal selalunya akan melahirkan sindirin berbunyi "Ah cakap tidak serupa bikin". Sebetulnya "Lisanul Maqal" mesti selari dengan "Lisanul Hal" untuk menjadikan dakwah lebih berkesan dan menusuk kalbu manusia yang "menerimanya".
Razak Nordin berpesan ; Hanya melepaskan tekanan "perasaan". Untuk kebaikan kesihatan juga.
P/s ; Pukul 10.12 dimaklumkan "meting" ditangguhkan atas sebab-sebab "teknikal".

2 comments:

adanz said...

huhuhuhu tunggu sejam lebih tu nak maklum tangguh.... sian la abe

ummi niza said...

Redha jelah bang oi!!!