Sunday, October 4, 2009

Sebilah Sikat Biru, Stamp Pad Ink, Stapler Dan Nilai Sebuah Kesetiaan

Bermula Cerita
Semuanya bermula apabila pada suatu petang beberapa hari lalu Cik Hasnida(DBA 4624) datang ke bilik aku untuk dapatkan tandatangan. Cik Hasnida "terkejut monyet" melihat Stamp Pad di bawah, lalu ke tunjukkan juga Stapler "terpakai" yang umurnya hampir sebaya dengan Stamp Pad tersebut juga. Dalilnya cukup mudah, kedua-duanya telah berkarat walaupun hanya "menginap" di bilik berhawa dingin sepanjang hayatnya yang hampir 10 tahun umurnya itu . Cik Hasni agak terkejut juga bila aku khabarkan bahawa kedua-dua "barangan lusuh" tersebut aku miliki semenjak mula-mula bekerja di Politeknik Kota Kinabalu lagi. Untuk rekod, secara rasmi aku mula berkhidmat 1 Julai 1999. Tarikh tepat aku memiliki kedua-dua "barang lusuh" ini, aku tidak pasti. Yang pasti aku berpindah dari PKK ke Politeknik Perlis pada masa itu pada 1 Disember 2003. Dua-dua "barangan lusuh" ini menarik "simpati"nya yang bukan sedikit.

STAMP PAD DAN STAPLER YANG AKU MAKSUDKAN,MASIH BERJASA HINGGA KINI

Sebilah Sikat Biru Dan Kehidupan

Stamp Pad dan Stapler lusuh di atas mengingatkan aku kepada sebilah sikat biru yang pernah aku miliki sekian lama. "Kehilangan"nya kira-kira 2 tahun lebih yang lalu masih "dikenang" sehingga ke saat ini. Harganya tidaklah mahal. Sekitar 30 sen ketika itu. Tapi nilai "nostalgia" aku bersamanya menyebabkan tidak mudah untuk aku "melupakannya". Ketentuan Tuhan telah mentakdirkan sikat biruku untuk hilang di Manjong, Perak setelah ia merantau jauh dari Bangi hingga ke Labuan, merantau seluruh Sabah serta pernah singgah santai di Lawas, Sarawak. Tugasnya hanya satu. Menyisir rambut agar wajah ini tampak lebih tampan dan bergaya.

Lalu untuk apa aku mengenangkan sikat biru yang tidak seberapa "sumbangan"nya itu.

Sudah tentu ada nilai kehidupan buat diriku. Sebilah sikat biru mengingatkan diri ini kepada ibu tercinta yang baru pergi mengadap Ilahi. Apalah "kemewahan dunia" yang mampu ibu berikan padaku serta adik beradik yang lain. Seorang surirumah sepenuh masa. Ibu kampung yang berusaha membesarkan kami anak-anaknya dalam serba kepayahan. AKAN tetapi "sekurang-kurangnya" ibu pernah melahirkan aku ke dunia ini dan pernah membesarkan aku dengan nilai-nilai hidup beragama. Dan sehingga akhir hayatnya pun, ibu selalu memberikan aku "tazkirah ringkas"nya setiap kali bertemu yang "jarang-jarang itu" atau bersembang di telefon. "Cukuplah" itu untuk ku kenang nilai jasanya sampai bila-bila pun. Tidak perlu lagi kusebut jasa-jasanya yang lain.

Stamp Pad Ink, Stapler Dan Nilai Sebuah Kesetiaan

Stamp Pad Ink dan Stapler lusuh itu pula bagi diriku mengajar kita untuk memberikan kesetiaan kepada sesiapa yang kita sayangi. Sama ada anda suami atau isteri. Kesetiaan anda mestilah tulen. Dulu, kini dan selamanya. Mungkin hari ini dia tidak sesegak dulu lagi. Perutnya sudah mula boroi dan semakin membuncit serta tidak ada tanda-tanda akan melahirkan anak kerana dia lelaki sejati. Kulitnya pula sudah mula berkedut dan mungkin tidak selembut dulu lagi. Dia tidak selincah dulu lagi. Baunya pula tidak sewangi dulu lagi. Pinggangnya pula tidak seramping dan seghairah dulu lagi. Pendek kata semua sudah berubah jika dibandingkan masa mula-mula kita saling jatuh cinta dahulu. Sekadar ingin bertanya. Patutkah semua "kemunduran" itu kita jadikan alasan untuk tidak terus menyanyagi, mencintai serta menumpahkan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepadanya hari ini. Walaupun hari ini pelukannya tidak sekemas dulu lagi, tapi jangan lupa bahawa tangan itulah dahulunya memeluk penuh rakus diri kita hingga kita selalunya "kelemasan". Jasad tua itulah tempat kita bermadu kasih, meluahkan rindu dendam dan berkongsi cerita hidup dahulunya. Kita sering mengungkapkan bahawa kau dan aku saling memerlukan dulu, kini dan selamanya. Masihkah kau ingat semua itu?

Biarlah kasih sayang, rasa cinta serta kesetiaan itu bertakhta di hati bukan hanya di mata. Agar ia terus hidup subur, mekar dan mewangi biarpun jasad sudah di mamah usia. Aku pernah terbaca satu artikel yang menyebutkan bahawa salah satu cara untuk mengekalkan kebahagiaan rumah tangga ialah ingatlah masa-masa anda mula jatuh cinta dengan pasangan anda sehinggalah anda mampu memilikinya hingga saat ini. Jangan hanya dilihat dia hari ini yang telah "banyak" berubah. Ingatlah manis senyumannya. Ingat lenggoknya yang menawan itu. Ingat betisnya umpama bunting padi itu. Ingat gebu pipinya umpama telur di kupas itu . Ingat lirik matanya yang selalu melahirkan debar di dada itu. Ingatlah semuanya yang indah-indah walaupun dia hari ini "sangat jauh" berbeza.

Razak Nordin berpesan ; Jika sesiapa bertanya mengapa anda menyimpan misai, katakan padanya, ciuman tanpa misai umpama telur tanpa kicap masin.

5 comments:

ummi said...

Allah!, terharu ayang mendengarnya...huk..huk..huk(sayunya hati).

dba4624 said...

tibe2 dba rase cm glemer n femes jah..siap ada nama penuh dba lagi tu..banggo den. ;)

adanz said...

huhuhu famous la DBA pasni leh minta royalti deh... simbolik sungguh be... tp awat di hujung2 tu lebih kepada luahan perasaan? bawak2 la bersoba be...

nur aziah said...

sangat m'dalam n b'makna kta2 ustaz tu..
best follow blog ustaz..

Anonymous said...

terharu rasanya mendengar luahan...saya akan kenang kisah ini sebagai satu pengajaran yang berguna kelak...