Friday, October 9, 2009

Sebuah Kisah Kecil


Setelah sekian lama menanti dengan penuh "kesabaran" akhirnya malam tadi Razin berjaya juga memanggil aku dengan panggilan Abi. Berbaloi juga rasanya. Apakan tidak. Lama kami "mengajar" dan "mendidik"nya tanpa jemu-jemu untuk menyebut perkataan Abi dan Umi. Setiap kali kami menyebut Abi dan Umi, setiap kali itu juga Razin akan menyebut Abah dan Amma walaupun kami tidak pernah mengajarnya begitu. Sedangkan Along memanggil kami Abi dan Umi. Dan Razin tentunya biasa mendengar panggilan seperti itu.
Jumlahnya tidak terhitung sudah berapa banyak kami telah "menyumbat" ke telinga kecilnya itu perkataan Abi dan Umi. Sehinggalah malam tadi Razin dapat menyebut salah satu darinya "Abi". Ummi Niza "jealous" bukan sedikit. Moga kesabaran Umi "terlerai" dalam masa terdekat ini.
Cermin Diri
Kisah kecil ini ada pengajarannya untuk diriku dalam proses mendidik manusia-manusia termasuk diri sendiri, anak-anak sendiri dan sesiapa sahaja di seputar hidup kita.
Pertamanya ; "Mendidik" dan "mengajar"lah tanpa putus asa walaupun adakalanya kita terpaksa menyebut sesuatu itu berulang-ulang kali yang sudah tentu menuntut kesabaran yang bukan sedikit dan "kesakitan perasaan" yang panjang serta tidak mengharapkan perubahan itu berlaku dengan serta merta.
Keduanya ; Mendidik bukan menghukum semata-mata walaupun adakalanya hukuman "penting" dan "perlu" dalam "mengajar" dan "mendidik". Adunkan juga bersamanya sedikit "pelukan kasih dan sayang". Selalunya bila kami menyebut Abi dan Umi, Razin "seakan sengaja" tidak mahu menyebut Abi dan Umi bersama senyum nakalnya. Kami tidak memarahinya serta "memaksanya" untuk "berubah" secepat itu. Kami "berikan" kepada tubuh kecil itu pelukan kasih sayang "seadanya" sambil mengharapkan suatu masa nanti Razin akan mampu juga menyebutnya juga. Buktinya terzahir apa yang terjadi malam tadi. Nikmat sebuah "perjuangan" yang tidaklah panjang sangat masanya.
Razak Nordin berpesan ; Jika perlu gosok, gosoklah ia. Jika perlu canai, canailah ia. Jika perlu penukul, tukullah ia. Pilihan di"tangan" anda bersama restu Ilahi. Harap-harap perubahan yang di"cita-cita"kan akan ada penghujungnya.

No comments: